شهرک صنعتی فولاد در مازندران ساخته می‌شود

تاکنون ۵/۲ میلیارد تن ذخایر معدنی در استان مازندران شناسایی شده است ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: تا دو ماه آینده کارهای مقدماتی ساخت کارخانه کک‌سازی سوادکوه به پایان می‌رسد.

احمدعلی هراتی‌نیک، معاون وزیر صنایع و رییس سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران در دیدار از کارخانه ذغال شویی و روند ساخت واحد کک‌سازی سوادکوه با اعلام خبر فوق افزود: پس از انجام مقدمات کار، مکان‌یابی مناسب و تدوین جدول زمان‌بندی، ضمن عقد قرارداد تجهیزات لازم برای اجرایی کردن طرح خریداری می‌شود.

وی با اشاره به نیاز فعلی کشور به سه میلیون تن ذغال کنستانتره، گفت: با توسعه و احیای معادن استان و اکتشاف جبهه‌های جدید ذغال سنگ، سهم مازندران در صادرات این فرآورده‌های معدنی افزایش می‌یابد.

سمیعی‌نژاد، معاون معدنی وزیر صنایع نیز که در این بازدید حضور داشت، از ساخت شهرک صنعتی فولاد در مازندران خبر داد و گفت: با مطالعات انجام شده در ستاد فولاد کشور، همزمان با ساخت کارخانه کک‌سازی، شهرک صنعتی فولاد با استفاده از فن‌آوری کوره بلند، درآینده نزدیک در این منطقه ساخته خواهد شد.

وی وجود قابلیت‌های معدنی موجود در منطقه، نزدیکی به دریا و حمل دریایی سنگ‌آهن را از جمله علل ساخت این شهرک در استان برشمرد.

سید محمد کریمی، استاندار مازندران نیز ضمن این بازدید با اشاره به اهمیت ساخت کارخانه کک‌سازی به منظور توسعه صنعت استان گفت: تاکنون ۵/۲‌میلیارد تن ذخائر معدنی در استان شناسایی شده است که این نشان دهنده وجود قابلیت‌های مهم استان در تولید فرآورده‌های معدنی است.

وی قابلیت فعلی ذغال سنگ معادن استان را ۱۳۰‌هزار تن بیان کرد و افزود: با ساخت کارخانه کک‌سازی و مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شرایط مساعدی برای راه‌اندازی معادن غیر‌فعال و نیمه فعال و جذب سرمایه‌گذار جدید فراهم می‌شود.

استاندار ظرفیت‌های مناسبی نظیر نیروی کارآمد و متخصص و زیرساخت‌های مناسب موجود را از جمله عوامل مهم در امر توسعه صنعت استان برشمرد و خاطرنشان کرد: ساخت کارخانه‌ کک‌سازی با ظرفیت ۳۰۰‌‌هزار تن، ساخت یک کارخانه‌ جدید ذغال‌شویی و بازسازی کارخانه فعلی، راه‌اندازی معادن نیمه فعال و غیرفعال، ساخت شهرک صنعتی فولاد و توسعه و تحول در معادن البرز مرکزی این نوید را به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته معدن می‌دهد تا با مشارکت در این بخش زمینه‌های مناسب اشتغال‌زایی و توسعه استان را فراهم آورند.