چین در ایجاد صنعت کشتی در خوزستان همکاری می‌کند

اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد: چین در ایجاد صنعت کشتی‌سازی در استان خوزستان همکاری می‌کند.

بر اساس این گزارش، در دیدار استاندار خوزستان و سفیر چین، سید جعغر حجازی، استاندار خوزستان با بیان اینکه سفر سفیر چین به خوزستان می‌تواند در تقویت روابط دو طرف بسیار موثر باشد، گفت: کشور چین از صنعت کشتی‌سازی پیشرفته‌ای برخوردار است و ما نیز با توجه به تولید و بهره‌برداری از ورق عریض می‌توانیم در این زمینه گام‌هایی را با همکاری آنها برداریم. وی با بیان اینکه با این اقدام وبا توجه به اینکه هم‌اکنون نیز در در خرمشهر وآبادان ساخت کشتی انجام می‌شود اظهار کرد:ما می‌توانیم به قطب صنعتی ساخت کشتی در کشور تبدیل شویم.

وی با اشاره به ارزیابی‌های سفر قبل و تشابه زیاد استان شاندونگ از جهت اقتصادی و صنعتی به خوزستان گفت:با هماهنگی‌های به عمل آمده قرار شد یک هیات عالی‌رتبه از شاندونگ به خوزستان اعزام شود تا پیرامون زمینه‌های همکاری و سرمایه‌گذاری مذاکرات لازم به عمل آید.

مقام عالی دولت در خوزستان همچنین با اشاره به جایگاه خوب و رو به پیشرفت اقتصادی چین در دنیا، میزان کالای صادراتی غیر‌نفتی خوزستان به چین را در سال گذشته ۲‌میلیارد دلار و واردات از چین را ۴‌میلیارد دلار عنوان و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوب خوزستان برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف نفت، گاز، کشتی‌‌سازی و بنادر امکان افزایش صادرات به چین وجود دارد.

حجازی به مزرهای شلمچه و چزابه اشاره کرد و گفت: خوزستان از طریق این دو مرز مبادلات بسیاری با عراق دارد که کشور چین نیز می‌تواند این مرزها را از دیگر ظرفیت‌های خوزستان برای خود در جهت سرمایه‌گذاری در خوزستان ببیند؛ چرا که سرمایه‌گذاری چین در خوزستان علاوه‌بر ایجاد اشتغال در استان و کمک به رفع معضل بیکاری می‌تواند در افزایش میزان صادرات به عراق نیز موثر باشد. استاندار خوزستان همچنین با اشاره به اینکه چین به راحتی می‌تواند در توسعه میادین نفتی جایگزین کشور‌های اروپایی شود، خاطرنشان کرد: در طرح‌های نفت آزادگان و دارخوین که اروپاییان در آنجا در حال فعالیت هستند، چین با امنیت کامل می‌تواند جایگزین آنها شود و تامین امنیت چین نیز با ما است.

حجازی در پایان اظهار امیدواری کرد که با اجرایی شدن مفاد توافق نامه‌های منعقد شده با استان شاندونگ، هر چه بیشتر در جهت توسعه وترقی صنعت خوزستان گام‌های مفید برداشته شود. سفیر چین نیز در سفر سه روزه خود به خوزستان با بیان اینکه خوزستان از استان‌های قدیمی و با تمدن ایران است و از نظر اقتصادی و اجتماعی از جایگاه خوبی برخوردار است، گفت: با توجه به وجود امکانات و استعداد‌های عظیم در این استان که می‌تواند در تقویت روابط دو طرف تاثیر جدی گذارد، جهت سرمایه‌گذاری اقتصادی چین در خوزستان اعلام آمادگی می‌کنم.

شین شیا ئووین هدف از سفر سه روزه به خوزستان را کسب اطلاعات از شرایط خوزستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی فرهنگی وآموزشی و بررسی راهکارهای متقابل میان دو طرف عنوان کرد و افزود: اعتقاد داریم که دو کشور از توان و ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار هستند و بر تقویت رابطه همکاری دو طرف تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به سفر چهار ماه گذشته استاندار خوزستان و ثبت خواهر خواندگی این استان با استان صنعتی شاندونگ بیان کرد: این استان از استان‌های مهم و صنعتی چین است و همکاری آنها با خوزستان می‌تواند در زمینه‌های اقتصادی تاثیرگذار باشد.

وی همچنین با بیان اینکه از توسعه روابط خوزستان و استان شاندونگ حمایت می‌کنیم، گفت: شاندونگ از استان‌های پیشرفته چین است و بسیاری از خودرو‌های چینی نیز از این استان به کشور‌های دیگر صادر می‌شوند و ما نسبت به همکاری متقابل این دو استان اصرار داریم.