دنیای اقتصاد - اردبیل - مهدی حسین‌نژاد: مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل گفت: در ارزیابی‌های کشوری و در بخش تهیه طرح‌هادی استان اردبیل رتبه سوم کشوری را به دست آورد. احمد حاج علیزاده در جلسه بررسی طرح‌های‌ هادی روستایی در اردبیل اظهار کرد: یکی از حوزه‌های تخصصی فعالیت بنیاد مسکن در مناطق روستایی تهیه طرح‌هادی براساس سند چشم‌انداز توسعه روستاها است که در این زمینه اقدامات اساسی صورت گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل یادآور شد: در تهیه طرح‌هادی سعی شده است براساس شکل و وضعیت سکونتی روستاها اقدامات لازم انجام شود به طوری که در یک هزار و ۷۲۵ روستای دارای سکنه استان با اولویت و برنامه‌ریزی تهیه طرح‌هادی آغاز شده است.

حاج علیزاده اولویت این طرح را روستاهای بالای ۲۰ خانوار اعلام کرد و گفت: در این زمینه یک هزار و ۲۹ روستای بالای ۲۰ خانوار شناسایی شده و طبق مفاد برنامه پنجم توسعه باید نسبت به تهیه و اجرای طرح‌هادی اقدام لازم صورت گیرد.

این مسوول‌ عنوان کرد: در زمینه تهیه طرح‌هادی روستاها تاکنون اقدامات خوبی در ۷۲۹ روستا صورت گرفته و به دلیل آنکه این امر کار تخصصی و مطالعاتی است سعی شده است از توان و ظرفیت نیروهای کارشناسی و مجرب در این زمینه استفاده شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل ادامه داد: در سال جاری نیز برای طرح‌هادی در ۱۳۰ روستا اقدامات لازم انجام شده و مبلغی معادل یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای تهیه طرح ‌هادی ۱۳۰ روستا در نظر گرفته شده است.

اعتبارات اجرای طرح‌هادی در سال جاری ۷میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است.

حاج علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح‌ هادی اشاره و ابراز کرد: اولویت اصلی در این برنامه نیز روستاهای بالای ۲۰ خانوار است که با تامین رقم اعتباری مورد نظر نسبت به اجرای آن اقدامات لازم صورت گرفته است. وی تصریح کرد: کل روستاهایی که تاکنون از اجرای طرح‌ هادی بهره‌مند بوده‌اند ۳۳۱ روستا است که ساکنان این روستاها از مزایای آن استفاده کرده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل افزود: البته کار شاخصی که در این زمینه انجام دادیم تهیه طرح ‌هادی در روستاهایی با بافت با ارزش و روستاهای هدف گردشگری است که سه روستا به عنوان بافت با ارزش تعیین شده که ۹۶۳ میلیون تومان برای اجرای طرح‌های آن اعتبار در نظر گرفته شده است.

حاج علیزاده گفت: البته در این زمینه چهار روستا نیز در مرحله تصویب و عملیاتی کردن طرح قرار دارند که انتظار می‌رود با اجرای آن این روستاهای با بافت با ارزش و هدف گردشگری امکان جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران بیشتر را فراهم بیاورند.

این مسوول کل اعتبارات سال ۹۱ در اجرای طرح‌هادی را ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعلام و بیان کرد: ۱۲۹ روستا در اولویت اجرای طرح‌هادی در سال جاری هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل تاکید کرد: مطابق ارزیابی‌های صورت گرفته استان اردبیل در این زمینه نیز جزو استان‌های برتر و موفق کشور است. حاج علیزاده در پایان یادآور شد: در مجموع بنیاد مسکن در ارزیابی بین دستگاه‌های اجرایی در یک سال گذشته رتبه اول را در کشور داشته که به تبع آن بنیاد مسکن استان اردبیل نیز بر اساس ارزیابی معاونت نظارت راهبردی رییس جمهور جزو موفق‌ترین نهادهای انقلابی و ارزشی بوده است.