دنیای‌اقتصاد- کرمان- مرجان ضیایی: در حالی که از رقم ۵/۱ میلیارد دلاری ارزآوری پسته برای کشور در شرایط خاص فعلی نمی‌توان چشم پوشید و نقش و جایگاه این محصول که رتبه اول صادرات غیرنفتی را از آن خود کرده، نمی‌توان نادیده گرفت اما تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته برخلاف وعده هایی که در نشست‌ها و جشنواره‌های مختلف به آنها داده می‌شود، با مشکلات و محدودیت‌های دست و پاگیر مواجهند. در چنین شرایطی، جشنواره ملی پسته با حضور وزیر اقتصاد و دارایی در شهرستان سیرجان استان کرمان برگزار شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این جشنواره، با تاکید بر اینکه دولت با هدف بهبود و بازآفرینی اقتصاد کشور در پی ایجاد تسهیل و توسعه در صادرات غیرنفتی است، گفت: میزان صادرات غیرنفتی در طول اجرای برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه ۵۲ میلیارد دلار بوده است در حالی که در سال گذشته و با وجود همه کارشکنی‌ها حدود ۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته ایم که این میزان معادل صادرات سه دوره است.

سیدشمس‌الدین حسینی افزود: استان کرمان ۱۱ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده و با تعهد و ارزشمداری مردم کرمان، تهدیدها در این استان به فرصت تبدیل شده است. وی محصول پسته را ثروتی باارزش دانست و افزود: جشنواره پسته، جشن شکرگزاری برداشت محصولی مناسب در شرایط محدودیت آبی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در سال گذشته صادرات ۷۵۰ میلیون دلار پسته و مغز‌پسته از استان کرمان به ثبت رسیده و امسال نیز در هفت ماه گذشته ۳۵۰ میلیون دلار پسته از کرمان صادر شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی هم در این مراسم با اشاره به اینکه ۶۴ درصد پسته کشور در کرمان تولید می‌شود، از تلاش‌های تولیدکنندگان و باغداران کرمانی که با وجود کم‌آبی و محدودیت شدید در این زمینه همچنان در جایگاه ممتاز تولیدات کشاورزی هستند، قدردانی کرد و گفت: میانگین محصول پسته در هکتار ۸۳۰ کیلوگرم است، اما با بهینه‌سازی تولید امکان توسعه بخش کشاورزی وجود دارد.

ناصر توکلی، توجه به رفع مشکلات بعد از تولید محصولات کشاورزی را هم ضروری دانست و خواستار اصلاح باغات و تولید محصول سالم و ارگانیک در بخش کشاورزی شد.

از بازار ارزآورترین محصول کشور نباید غفلت کرد

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید برلزوم مدیریت واحد بر مالکیت باغات پسته در کرمان و کشور گفت: نباید از بازار ۵/۱ میلیارد دلاری پسته که یک سرمایه بزرگ ملی است، غفلت کرد.

مهندس محسن جلال‌پور گفت: پسته محصولی سربلند و سرافراز بوده که بیش از یک میلیون نفر در کشور از آن ارتزاق و ۱۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه پسته ۵/۱ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور دارد و رتبه اول صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است، افزود: نام پسته در دنیا با نام ایران عجین شده و مزه و کیفیت پسته ایران قدرت رقابت را از نوع آمریکایی این محصول گرفته است.

رییس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران، مدیریت واحد بر مالکیت باغ‌های پسته را ضروری دانست و تصریح کرد: در حالی۲۹۰ هزار هکتار باغات استان کرمان با میانگین مالکیت ۵/۱ هکتاری اداره می‌شود که این رقم در آمریکا ۱۰۰ هکتار است و جای تامل دارد.جلال‌پور افزود: با اعمال مدیریت واحد بر باغات پسته، علاوه بر صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در هزینه‌ها، شاهد افزایش حجم برداشت به میزان دو برابر هم خواهیم بود.

تجهیز ۹۵ هزار هکتار به سیستم آبیاری نوین

استاندار کرمان هم در این جشنواره، گفت: سطح کشاورزی مجهز به سیستم‌های آبیاری نوین در استان در حال حاضر به ۹۵ هزار هکتار رسیده است.

اسماعیل نجار افزود: هزینه آبیاری نوین در مناطق محروم به طور صد درصد توسط دولت و در مناطق برخوردار نیز ۸۵ درصد هزینه اجرای سیستم آبیاری نوین از سوی دولت پرداخت می‌شود.

نجار، سطح زیر کشت استان کرمان را ۸۰۰ هزار هکتار عنوان و تصریح کرد: ۵۰۰ هزار هکتار از این مقدار را باغات تشکیل می‌دهند که حدود ۲۴ درصد باغات کشور است.

اسماعیل نجار افزود: پسته یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک استان کرمان به شمار می‌رود و در صورت توجه به افزایش تولید و حمایت از صادرات و بازاریابی مناسب، این محصول با ارزش کشاورزی می‌تواند اقتصاد ما را از وابستگی به نفت نجات دهد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم راه‌اندازی صندوق حمایت از پسته کاران و با بیان اینکه ۷۰ درصد سطح زیرکشت پسته مربوط به استان کرمان است، گفت: خشکسالی‌های چند سال اخیر و کاهش کیفیت آب، مهم‌ترین مشکل۲۰۰ هزار نفر بهره‌بردار پسته در استان کرمان است که باید در این خصوص چاره‌اندیشی شود.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، جشنواره ملی پسته و جشن شکرگزاری برداشت این محصول در مدت دو روز و با شعار «پسته، طلای سبز و محور توسعه صادرات غیرنفتی» در بخش‌های عمومی، نمایشگاه‌های مرتبط با محصول پسته، کارگاه‌های آموزشی و تخصصی و بخش فرهنگی و اجتماعی برگزار شد و ۲۰ کشاورز و تولیدکننده پسته هم در این جشن تجلیل شدند.