همدان - محبوبه یادگاری: برای تمامی املاک فاقد سند ثبتی استان همدان مشروط بر اثبات مالکیت افراد و طی ضوابط خاص پروانه ساختمانی صادر می‌شود. بر اساس این خبر در این ضوابط که در جلسه کمیسیون ماده ۵ در همدان مقرر شد، آمده است که مساحت مفید ملک پس از تعریض برای ساخت بنا در معابر ۱۰ متر و کمتر می‌بایست حداقل ۱۲۰‌متر مربع و حداکثر ۵/۲ طبقه باشد. این قانون در معابر ۱۰ تا ۲۴ متری، حداقل مساحت مفید را ۱۲۰ متر در ۵/۳ طبقه و همچنین در معابر بالای ۲۴ متری حداقل مساحت مفید را طبق ضوابط طرح تفصیلی و تا ۵/۴ طبقه تصویب کرد.

طبق این مصوبه املاک عادی واقع در بر معابر تا عرض ۱۰ متر و با مساحت ۱۰۰ تا ۱۲۰‌متر مربع که در بافت مسکونی قرار دارند و چهار طرفشان محدود به ساختمان یا معبر مشخص شده است، تا ۵/۱ طبقه (با مصالح بنایی) پروانه می‌گیرند و در دیگر ساختمان‌ها طبق ضوابط فوق بلامانع است. همچنین در مورد املاک واقع در بر معابر بالای ۱۰ تا ۲۴ متری با مساحت ۱۲۰ تا ۱۶۰‌متر مربع نیز که در بافت مسکونی قرار دارند و چهار طرف آن محدود به ساختمان یا معبر مشخص شده باشد، صدور پروانه طبق ضوابط فوق بلامانع است.

همچنین در این مصوبه آمده است که صدور پروانه طبق ضوابط فوق برای املاکی که در معابر بالای ۲۴ متری با مساحت ۱۶۰تا ۲۰۰‌متر مربع واقع شدند و در بافتی مسکونی قرار دارند که چهار طرف آن به ساختمان یا معبر مشخص شده محدود شده نیز بلامانع است.

طبق توضیحات این مصوبه منظور از نیم طبقه پیلوت است که صرفا جهت تامین پارکینگ و رعایت سایر ضوابط طرح تفصیلی الزامی است.