قول وزیر فرهنگ به حمایت از چوکا

از این پس کاغذهای روزنامه به جای واردات از شرکت چوب و کاغذ مازندران تامین می‌شود گروه استان‌ها - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران که تنها تولیدکننده کاغذ روزنامه در ایران است‌، وعده داد از این کارخانه حمایت کند.

بر اساس این گزارش، این دیدار و خبر از حمایت از کارخانه در حالی صورت گرفت که چندی پیش شورای اسلامی کار و نماینده کارگران صنایع چوب و کاغذ مازندران نسبت به ورود کاغذ روسی به بازار ایران هشدار داده و آن را تهدیدی علیه تولید داخل دانسته بود.

این شورا همچنین با انتقاد از برخی روزنامه‌های دولتی که به جای استفاده از تولید داخل، از کاغذ وارداتی استفاده می‌کنند، این امر را خلاف مصوبه حمایت از تولیدات داخلی عنوان کرده و از مقامات داخلی خواسته بود نسبت به تعرفه واردات کاغذ تجدید نظر کنند، چرا که ادامه این روند را عامل توقف تولید در تنها تولید‌کننده کاغذ روزنامه در ایران می‌دانستند.

در چنین شرایطی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این واحد تولیدی بازدید کرد و از حمایت از این واحد تولیدی خبر داد.

سید محمد حسینی گفت: با خرید کاغذ روزنامه‌ای از تولیدات شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران حمایت می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، وی با بیان اینکه باید از تولیدات داخلی حمایت کرد، گفت: صنایع چوب و کاغذ از صنایع کم‌نظیری در منطقه است و محصولات مورد نیاز را تولید می‌کند، بنابراین باید تقویت شود تا کشور به واردات متکی نشود.

وی تصریح کرد: نوسانات بازار جهانی بر اقتصاد و تولیدات داخلی تاثیر گذاشته است و چون تغییرات انجام می‌شود نمی‌توان به مقطعی خاص بسنده کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این مهم که مسوولان کشور تلاش دارند تا در بحران جهانی از تولیدات داخلی حمایت شود، افزود: اگر به تولیدات داخل کشور توجه نشود اشتغال و آینده کشور متزلزل می‌شود.

وی اظهار کرد: مسوولان استانی اطلاعاتی در مورد تولیدات شرکت صنایع چوب و کاغذ و مشکلات فراروی این کارخانه داده بودند و با بازدیدی که هم‌اکنون از این صنعت استراتژیکی در خاورمیانه به عمل آمد، شخصا پیگیر بوده و قطعا به حمایت روی می‌آوریم.

حسینی خاطرنشان کرد: پیشنهادات هیات‌مدیره این شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد و با خرید بخشی از تولیدات این شرکت برای تامین نشریات و مجلات سبب می‌شود تا خط تولید این کارخانه عوض نشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه ره‌آورد سفر و بازدید سریع از شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران چیست، گفت: به عنوان یک مسوول در کشور حمایت خود را دریغ ندارم.

چرخ تولید متوقف نمی‌شود

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران نیز در حاشیه مراسم بازدید وزیر فرهنگ از این واحد تولیدی گفت: نوسان در فعالیت و بالانس اقتصادی است و شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران متوقف نمی‌شود.

احمد عرب‌زاده افزود: شرکت صنایع چوب و کاغذ مقتدرانه و بیش از ظرفیت اسمی فعال است و در ماه گذشته در دو خط ۱۸‌هزار تن تولید داشته است.

وی با بیان اینکه براساس بحران جهانی برخی مشکلات کلان بر تولیدات کشور وارد می‌شود، گفت: این شرکت می‌تواند با تغییراتی در خط تولید و تولید کاغذهای چاپ و تحریر این نقیصه را کاهش دهد.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران همچنین با اشاره به اینکه با تعرفه صفر کاغذ روزنامه، تولید این نوع کاغذ مقرون‌به‌صرفه نیست، اظهار کرد: با آزاد شدن قیمت کاغذ روزنامه باید تعرفه مناسبی وضع شود و با وارد شدن به اقتصادی آزاد تعرفه مشخص نیاز تولیدات است.

وی افزود: شرکت صنایع چوب و کاغذ نمی‌تواند با تعرفه صفر در بازار جهانی رقابت کند و به سازمان تجارت جهانی بپیوندد.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران حمایت‌های منطقی و کوتاه‌مدت دولت را نیاز این واحد تولیدی دانست و گفت: باید تلاش شود تا در کمیسیون ماده یک برای تولیدات کاغذ روزنامه‌ای تعرفه در نظر گرفته شود و اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این نوع کاغذ را برای مصارف داخلی از شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران خریداری کند برخی از مشکلات این واحد تولیدی حل می‌شود.

عرب‌زاده با اشاره به اینکه با تغییر تولید در خط یک این کارخانه به کاغذ چاپ و تحریر نیازمند افزایش خطوط دیگر خواهد بود، تصریح کرد: تولید کاغذهای چاپ و تحریر نیمه‌هایتک است و به سادگی نمی‌توان جایگزینی محصول را انجام داد.

وی افزود: برای تغییر خط تولید باید از مشاوران خارجی و ارتباط با افراد با تجربه در این رابطه استفاده کرد. مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در ادامه یادآور شد: سالانه ۴۰۰‌هزار تن کاغذ چاپ و تحریر از خارج وارد کشور می‌شود.

وی تولید انبوه کاغذ چاپ و تحریر را از شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در اوایل آبان ماه دانست و بیان کرد: همزمان با تولید انبوه معرفی شرکت، تبلیغات در منطقه و بازاریابی‌ها در این رابطه انجام می‌شود.

عرب‌زاده در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران بتواند سالانه ۱۲۰‌هزار تن کاغذ چاپ و تحریر تولید و بیشترین نیاز داخلی را با کیفیت مرغوب تامین کند.