اهواز - کیوانه گرجی: پروژه بازسازی و ارتقای کیفی ۸ دستگاه حفاری در داخل کشور در دست اجرا است.

مدیر بازسازی و ارتقای دستگاه‌های حفاری شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: در اجرای این پروژه دستگاه‌های حفاری مکانیکی موسوم به «قدر» و دستگاه‌های نیمه برقی «نصر» به دستگاه‌های تمام برقی پیشرفته "فتح" ارتقا داده می‌شوند.

عبدالعلی مطهری با بیان اینکه پروژه از شهریور سال گذشته در منطقه صنعتی کلانشهر اهواز کلید خورد، افزود: بازسازی و ارتقای ۲ دستگاه حفاری ۱۱ و ۱۲ قدر که بالای ۴۰ سال عمر دارند در دست انجام است و این دستگاه‌ها روز آمد و تحت‌عنوان دستگاه‌های ۲۵ و ۲۶ فتح در ناوگان عملیاتی شرکت ملی حفاری به کار گرفته خواهد شد. وی اظهار کرد: در این ارتباط قدرت دستگاه‌ها از ۷۵۰ به یک میلیون پوند و ظرفیت آنها از یک هزار و ۵۰۰ به ۲‌هزار اسب بخار می‌رسد و از سامانه پیشرفته برقی هدایت حفاری (اس‌سی‌آر) برخوردار می‌شوند. از این دو دستگاه پیش از این تنها در حفاری چاه‌های تعمیری استفاده می‌شد. اکنون با ارتقای کیفی، این دستگاه‌ها توان حفاری چاه‌های توسعه‌ای و اکتشافی را خواهند داشت.

مدیر بازسازی و ارتقای دستگاه‌های حفاری شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه این دستگاه‌ها با چهره و توان دستگاه‌های جدید دوره دوم عمر خود را شروع می‌کنند، افزود: ۹۰‌درصد تجهیزات دستگاه‌ها تعویض یا بازسازی کامل شده و بخش عمده قطعات و تجهیزات به ویژه در بخش سامانه برق و هیدرولیک ساخت داخل است.

مطهری خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که دستگاه‌های حفاری سنگین خشکی ۲۵ و ۲۶ فتح همزمان با سی امین سالروز تاسیس شرکت ملی حفاری رونمایی و عملیاتی شوند.

وی افزود: تلاش بر این است تا پایان امسال دستگاه‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۶ قدر نیز بازسازی و ارتقای کیفی داده شوند و به ناوگان عملیاتی حفاری شرکت بپیوندند.