تبریز - علی نیک‌رفتار: نشست دیدار مرزی بین مدیران کل راه‌آهن‌های اداره‌کل راه‌آهن آذربایجان شرقی و ناحیه ۵ راه‌آهن مالاتیای ترکیه در سالن مرکز آموزش‌های اداره‌کل راه‌آهن تبریز برگزار شد.

در این نشست تسهیل و روانسازی حمل‌و‌نقل ریلی بین دو کشور، ترانزیت کالا و راهکارهای لازم برای توسعه آن و مسائل مابین راه‌آهن‌های دو ناحیه مورد بررسی قرار گرفت.

مهندس میرحسن موسوی، مدیرکل ناحیه راه‌آهن آذربایجان شرقی در این مراسم رابطه عمیق بین دو کشور را در زمینه‌های مختلف به ویژه مسائل ریلی مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: توسعه این موارد همراه با تعامل کامل بین مسوولان راه‌آهن‌های این کشورها بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی از جمله راهکارهای مهم را راه‌اندازی قطارهای تهران - استانبول از طریق تبریز - تهران و سوریه - تبریز، وان و بالعکس و همچنین راه‌اندازی قطارهای باری در خطوط ریلی کشور دانست و گفت: راه‌اندازی قطارهای اکو نیز که از چندی پیش بین سه کشور ایران - پاکستان و ترکیه برقرار شده است نیز از جمله برنامه‌ها است. وی در ادامه در بیان آمار ۹ ماه گذشته خطوط ریلی بین دو کشور گفت: در این مدت ۱۴هزار واگن با تناژ بار ۱۸۰هزار تن و ۴۰هزار نفر مسافر بین دو کشور جابه‌جا شده است. مدیرکل راه‌آهن مالاتیا نیز در این مراسم با اعلام رابطه خوب و عمیق مسوولان راه‌آهن‌های دو کشور گفت: خوشبختانه در همه زمینه‌ها همکاری گسترده و نزدیکی داریم. وی افزود: تلاش ما این است که در مورد حمل‌و‌نقل و جابه‌جا کردن مسافر بین دو کشور بیش از پیش همت گماریم.

وی اظهار امیدواری کرد: نتایج نشست اخیر در تبریز با رفع مشکلات کوچک همراه باشد.