دنیای اقتصاد - بوشهر: استاندار بوشهر گفت: استان بوشهر با توجه به داشتن زیرساخت‌های خوب بندری می‌تواند یک مسیر خوب و مطمئن برای ترانزیت کالا بین آسیای میانه و قطر باشد. ابوطالب شفقت در دیدار با هیات تجاری و بازرگانی کشور قطر در استانداری بوشهر افزود: برای استفاده از فرصت‌های موجود در ایران، قطر می‌تواند از بندرهای استان بوشهر استفاده بهینه کند و نیازها و امکانات مورد نیاز خود را به‌دست آورد.

وی اظهار کرد: استان بوشهر می‌تواند احیا‌کننده مسیر جاده ابریشم نوین به منظور تبادل امکانات به کشور قطر واقع شود.

استاندار بوشهر وجود ظرفیت‌هایی مانند محصولات باغی، زراعی و آبزیان را یک فرصت ارزشمند برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد.

وی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های خصوصی استان بوشهر برای تبادل فعالیت‌های اقتصادی و تجاری آماده است.

شفقت با اشاره به نشست وزیر کشور ایران به همراه چهار استاندار مازندران، فارس، خوزستان و بوشهر با وزیران کشور و روابط بین‌الملل و امور تجارت خارجی کشور قطر گفت: در یک جلسه اختصاصی با وزیر روابط بین‌الملل و امور تجارت خارجی قطر ظرفیت‌های موجود در استان بوشهر تشریح شد و طرف قطری پیشنهاد فرستادن یک هیات بلند مرتبه تجاری و بازرگانی برای شناسایی زمینه‌های سرمایه‌گذاری را در استان بوشهر مطرح کرد.

وی افزود: این هیات در کوتاه‌ترین زمان ممکن به استان بوشهر سفر کرده است و توافق‌های خوبی انجام شده است.

استاندار بیان کرد: از طرف وزیر کشور اختیارات خاصی به استانداران این چهار استان داده شده است که می‌تواند منشا تحولات خوب سرمایه‌گذاری و اقتصادی در این استان‌ها شود.

وی با اعلام اینکه فاصله بوشهر تا قطر از مرز هوایی ۱۵ دقیقه و از طریق دریا ۵/۲ساعت است، گفت: رابطه دوستی بین مردمان این دو سرزمین می‌تواند پیوندهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را استمرار ببخشد.

شفقت گفت: هم اینک سطح بالای ارتباطی بین امیر قطر و رییس‌جمهوری ایران وجود دارد.

نماینده ویژه و تام‌الاختیار وزیر روابط بین‌الملل و امور تجارت خارجی قطر نیز گفت: استان بوشهر دارای فرصت‌های زیادی در زمینه صادرات و پرورش آبزیان، کشاورزی و صنعت است.

شیخ محمدبن عبدالرحمان آل‌ثانی افزود: با هدف بررسی موفقیت‌های استان بوشهر به این استان سفر کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: دولت قطر در حال توسعه طرح مواد غذایی است و استان بوشهر به دلیل موفقیت خوب جغرافیایی و بندری می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

نماینده ویژه و تام‌الاختیار وزیر روابط بین‌الملل و امور تجارت خارجی قطر افزود: آنچه که برای قطر دارای ارزش و اهمیت است مراحل صادرات بندری است که با توجه به بررسی‌های انجام شده این وضعیت در استان بوشهر مطلوب است.

وی گفت: امیر قطر برای احمدی‌نژاد اهمیت و جایگاه خاصی قایل است و رابطه با ایران را مهم می‌داند.

شیخ محمدبن عبدالرحمان آل‌ثانی افزود: با ارائه گزارش این سفر به وزیر روابط بین‌الملل و امور تجارت خارجی قطر، زمینه حضور هیات کارشناسان تخصصی در آینده در استان بوشهر فراهم می‌شود.