دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: مدیریت حوزه کارون سازمان آب و برق خوزستان، از تامین آب ۳۵ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی واقع در حد فاصل رودخانه‏های گرگر و شطیط در حوزه میان آب شوشتر خبر داد. محمدحسین شیخ گرگر افزود: این میزان آب در قالب اجرای طرح آبیاری و زهکشی میان آب شوشتر تامین شده است. وی اضافه کرد: این طرح به هفت واحد عمرانی با عنوان داریون یک تا هفت تقسیم شده که داریون یک با پوشش ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار در سال ۸۳ به پایان رسید.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی داریون دو نیز در سال ۸۴ آغاز شده و با زیر پوشش بردن ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار دیگر از اراضی یاد شده در سال ۸۸ به اتمام رسید، داریون۳ نیز که اجرای آن از سال ۸۸ آغاز شده با زیر پوشش بردن ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از این اراضی سال آینده به اتمام می‏رسد.

شیخ گرگر گفت: در صورتی که اعتبارات به موقع تخصیص و طبق روال عادی پیش برود، ۲۱ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی دیگر نیز زیر پوشش طرح خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‏های اصلی طرح آبیاری و زهکشی میان آب شوشتر این است که آبگیر اصلی آن ساخته شده و به هر میزان که شبکه ساخته می‏شود، آب نیز در اختیار کشاورزان قرار می‏گیرد. مدیر حوزه کارون سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: در زمان حاضر به میزان ۴۰ متر مکعب در ثانیه آب در این طرح برای آبیاری این اراضی تامین شده است؛ اما هم اینک ۳۰ متر مکعب از این میزان تحویل می‌شود.

وی یادآور شد: برای استفاده کشاورزان، ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار شبکه مدرن کشاورزی در قالب این طرح ساخته شده است. شیخ گرگر، هزینه اجرای داریون یک را ۱۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد که ۹۰ میلیارد ریال از این رقم برای احداث شبکه آبیاری اصلی هزینه و ۲۰ میلیارد ریال نیز صرف ساخت آبگیر اصلی نهر داریون شده است.

مدیر حوزه کارون سازمان آب و برق خوزستان، با اشاره به هزینه اجرایی ۱۲۵ میلیارد ریالی داریون۲ و ۱۸۰ میلیارد ریالی داریون ۳ گفت: برای ساخت شبکه‏های آبیاری این طرح برای ۱۵۰ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی شده که پس از بهره‌برداری نیز به ازای هر سه هکتار یک نفر مشغول به کار خواهند شد.