دنیای اقتصاد - مشهد - فاطمه رمارم: عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در چرخه تولید لبنیات، کیفیت نهاده‌های دامی تاثیر زیادی روی کیفیت شیر و محصولات ناشی از فرآوری آن دارد. به گزارش روابط عمومی نخستین همایش ملی صنعت فرآوری شیر و صنایع وابسته در مشهد، مصطفی مظاهری تهرانی در آستانه برگزاری این همایش افزود: بیش از۱۵ عامل در دامداری‌ها، تعیین‌کننده کیفیت شیر هستند که هر کدام تاثیر متفاوتی بر کیفیت شیر و همچنین محصولات لبنی می‌گذارند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده کیفیت شیر، نوع و کیفیت نهاده‌های دامی است که مورد استفاده قرار می‌گیرند که مرغوبیت آنها ارتباط زیادی به توان مالی دامدار و قیمت شیر دارد.

دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: کارخانجات تولید‌کننده محصولات لبنی باید بتوانند هدایت زنجیره تولید ماده اولیه خود را به دست بگیرند و قیمت‌های متفاوتی را برای شیرهای باکیفیت متفاوت تعیین کنند.

وی افزود: در حال حاضر بازار مصرف محصولات لبنی به سمت توسعه، تنوع و کیفیت است، به همین دلیل اگر تولید‌کنندگان برای شیر با کیفیت بالا هزینه بیشتری بپردازند و از این طریق کیفیت محصولات خود را افزایش دهند، بخش بیشتری از بازار مصرف را می‌توانند معطوف خود کرده و برای هر دو بخش تولید و مصرف ارزش افزوده ایجاد خواهد شد.

مظاهری با اشاره به وابستگی بخش زیادی از سلامت جامعه به شیر و فرآورده‌های آن تاکید کرد: اگر این فرهنگ و تفکر در بین تمامی مردم جامعه نهادینه شود، صنعت فرآوری شیر تبدیل به یک صنعت مادر خواهد شد و ارزش کلانی را در صنعت ایجاد خواهد کرد.وی افزود: نوسان عرضه شیر در فصول مختلف سال باعث شده که کارخانجات گاهی مجبور شوند شیر را با هر قیمت و کیفیتی حتی از نقاط دور تهیه کنند و نتوانند مدیریت برنامه‌ریزی شده‌ای برای توسعه واحدهای لبنی خود داشته باشند.وی مهم‌ترین دلیل فساد‌پذیری شیر طی ۲۴ ساعت را آلودگی شیمیایی شیر به دلیل مصرف نهاده‌های دامی آلوده دانست و گفت: بخش زیادی از آلودگی شیمیایی ناشی از مصرف نهاده‌های دامی آلوده توسط دام که به شیر منتقل می‌شود در صنعت قابل شناسایی نیست، به همین دلیل این ماده حتی پس از پاستوریزه شدن، طی مدت کوتاهی فاسد می‌شود.

مظاهری خاطرنشان کرد: به همین دلیل کاخانجات باید روی عوامل تولید شیر در دامداری‌ها نظارت دقیق داشته باشند و شیر مورد نیاز خود را از نوع با کیفیت انتخاب کنند.

«نخستین همایش ملی صنعت فرآوری شیر و صنایع وابسته» از ۷ مرداد ماه به مدت ۴ روز در محل شهرک فناوری صنایع غذایی مشهد برگزار خواهد شد.