تسریع در گازرسانی به روستاهای خوزستان

دنیای‌اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: با اجرایی شدن تمامی پروژه‌های مصوب هیات دولت در سفر اول و دوم و حتی بسیاری دیگر از پروژه‌های گازرسانی که علاوه بر این مصوبات درنظر گرفته شده بود تا پایان سال۹۰، ۶۰درصد از روستا‌های استان خوزستان سبز خواهند شد. مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان در خصوص اقدامات و پروژه‌های این شرکت در سال‌جاری گفت: در این‌خصوص در نیمه اول سال جاری ۴ شهر و ۱۱۴ روستا در سطح استان گازدار شد که از این تعداد طرح گازرسانی به ۳ شهر و ۷۱ روستا طی هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

ناصر افشین با اشاره به اینکه عملیات اجرایی گازرسانی به ۲ شهر و ۱۵۷ روستا نیز همزمان با هفته دولت آغاز شده است، افزود: تا پایان سال‌جاری پروژه‌های دیگری نیز به بهره‌برداری خواهد رسید، ضمن آنکه طرح‌های دیگری نیز در مراحل طراحی و انتخاب پیمانکار قرار دارد.

وی در خصوص اجرایی‌شدن مصوبات هیات دولت در استان خوزستان گفت: تمامی پروژه‌های مصوب هیات دولت در سفر اول و حتی بسیاری دیگر از پروژه‌های گازرسانی که علاوه بر این مصوبات در نظر گرفته شده بود به پایان رسیده است.

وی گفت: در ابتدای سفر هیات دولت تعداد مصوبات، گازرسانی به ۱۶ شهر بوده که این تعداد به ۲۳ شهر افزایش یافته است.

افشین در خصوص طرح دور سوم سفر‌های استانی اظهار کرد: بسیاری از پروژه‌های دور سوم سفر‌های استانی که آغاز اجرایی شدن آنها ابتدای سال ۹۰ است نیز در حال حاضر به اتمام رسیده و برخی نیز در حال انجام است.

مدیر عامل شرکت گاز استان خوزستان در خصوص تخصیص اعتبارات در شرکت گاز استان خوزستان گفت: تمامی اعتبارات سال گذشته در شرکت گازاستان خوزستان جذب شده، این در حالی است که کل اعتبارات شرکت گاز در سال گذشته ۵۵ میلیارد تومان بوده که نهایتا به ۸۵ میلیارد تومان رسید.

وی با اشاره به اینکه عمده مصرف گاز در استان به صنایع تعلق دارد، بیان کرد: ۹۵ درصد از گاز استان برای صنایع و ۴ درصد نیز صرف مصارف خانگی و یک درصد مصارف تجاری می‌شود که این مطلب مزیتی بسیار بزرگ برای استان خوزستان نسبت به استان‌های دیگر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه از این میزان گاز مصرفی ۴۳ میلیون متر مکعب در استان تولید می‌شود، گفت: مابقی نیاز استان از خط ششم عسلویه وارد استان می‌شود.

عضو شورای اداری استان خوزستان خاطرنشان کرد: استان خوزستانی که در سال‌های گذشته صادرکننده گاز به دیگر استان‌های کشور بود، امروز برای تامین نیازهای خود باید از خارج استان گاز وارد کند.افشین با بیان اینکه گازی که در استان تامین می‌شود از ایستگاه‌های مارون و آغاجری تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، برای تامین نیاز مشترکان استان و نیز ارائه خدمات به صنایع جدید که هم اکنون در دست تکمیل هستند باید طی سال‌های آینده تولید گاز برای استان به ۱۸۵ تا ۲۰۰ متر مکعب افزایش یابد. وی ادامه داد: در همین راستا، خطوط جدید انتقال گاز به خوزستان از عسلویه و بید بلند در دست اجرا است تا افت فشار مشترکان به خصوص برای صنایع جبران شود.

افشین بیان کرد: از سال ۴۸ تا ۸۴ مجموع روستا‌هایی که پروژه‌های گازرسانی در آنها به بهره‌برداری رسیده است ۶۰ روستا بوده، این در حالی است که تنها طی سال‌جاری ۱۱۴ روستا از نعمت گاز بهره‌مند شدند و هم‌اکنون عملیات اجرایی گازرسانی به ۳۵۶ روستای دیگر در حال اجرا است و این نشان دهنده این است که عملکرد یک ساله شرکت گاز در دولت دهم چندین برابر عملکرد ۳۸ ساله این شرکت بوده است.

وی در ادامه با اشاره به رتبه استان در زمینه مصرف گاز در کشور گفت: با توجه به وجود صنایع بزرگ در استان، خوزستان در جایگاه سوم کشوری از لحاظ مصرف گاز قرار دارد که تا چندی دیگر، با وارد مدار شدن برخی از صنایع، خوزستان در مصرف گاز می‌تواند بعد از تهران در رتبه دوم کشوری قرار گیرد و از این پس استان خوزستان دیگر تنها صادرکننده گاز به سایر استان‌ها در کشور نیست، بلکه برای تامین نیاز صنایع، خوزستان واردکننده گاز از استان‌های دیگر نیز خواهد بود.مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان با بیان این مطلب که در حال حاضر ۹۹ درصد از شهر اهواز تحت پوشش گاز قرار دارد و به ۲۹ درصد از روستا‌های استان نیز گازرسانی انجام شده است، گفت: برخی از مناطق روستایی در استان وجود دارد که به دلیل صعب‌العبور بودن یا قرار نگرفتن در مسیر خط گاز امکان گاز رسانی به آنها وجود ندارد. اما با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده است و با اولویت‌بندی که در شرکت گاز برای گازرسانی به روستا‌ها در نظر گرفته شده، تا پایان سال۹۰ میزان گاز رسانی به روستا‌ها به ۶۰درصد خواهد رسید.وی با اشاره به اینکه میانگین گازرسانی به روستا‌ها در کشور۳۷ درصد است، بیان کرد: این میانگین در استان ۲۹ درصد می باشد که با اجرای برنامه‌های مدونی که در شرکت گاز به جد دنبال می‌شود، تا پایان سال ۹۰ و رسیدن به ۶۰ درصد گازرسانی از میانگین کشوری نیز عبور می‌کنیم.