دنیای اقتصاد - رییس جمهور و هیات دولت در دور سوم سفرهای استانی و در هشتاد و یکمین سفر این بار مهمان مردم استان مرکزی شدند تا از نزدیک در جریان چگونگی اجرای مصوبات سفرهای قبلی قرار بگیرند و برای توسعه و آبادانی این استان تصمیمات تازه‌ای اخذ کنند. سفر به این استان در حالی صورت گرفت که از ۱۹۵ مصوبه سفر اول سفر رییس جمهور به استان مرکزی ۹۸ درصد آن اجرایی شده است و از ۱۷۷ مصوبه سفر دوم نیز ۸۳ درصد آن یا اقدام شده و یا در دست اقدام است. دکتر محمود احمدی نژاد‌، رییس جمهوری در فرودگاه اراک در جمع خبرنگاران گفت: مردم استان مرکزی در طول تاریخ خدمات ارزشمندی را به فرهنگ اسلام ناب و استقلال ایران اسلامی عرضه کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس وی اظهار کرد: مردم این دیار مردمی مومن، نجیب و با تلاش انقلابی و پایبند به آرمان‌های امام و انقلاب هستند.

رییس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه ایمان و ادب و عرفان و فقاهت در فرهنگ مردم این دیار نهادینه شده است، خاطر‌نشان کرد: خدا را شاکرم که امروز در آغاز ماه محرم در این دیار هستم.

پیشنهاد تغییر نام استان مرکزی به استان «آفتاب »

رییس‌جمهور در کارگروه فرهنگ و هنر استان مرکزی نامگذاری روی استان‌های کشور را دارای وجهه فرهنگی و هویت‌بخش دانست و جایگزینی استان «آفتاب» را به جای استان مرکزی پیشنهاد کرد.

وی گفت: نام استان‌ها باید تبیین‌کننده هویت و معرف فرهنگ آن استان باشد؛ اما به‌نظر می‌رسد در نامگذاری این استان توجهی به این موضوع نشده است و ضرورت دارد نام شایسته‌ای انتخاب شود که در این میان، عنوان «آفتاب» که برای استان مرکزی مطرح می‌شود، زیبنده‌تر به نظر می‌رسد و می‌توان به عنوان یکی از کارهای فرهنگی ماندگار و هویت‌بخش، نام آن را استان آفتاب گذاشت.

۲۶۰ مصوبه جدید

بر اساس این گزارش در هشتاد و یکمین جلسه استانی هیات دولت که در اراک برگزار شد‌، ۲۶۰ بند برای پیشرفت و توسعه استان به تصویب رسید.

محمدرضا رحیمی‌، معاون اول رییس‌جمهور در نشست خبری با خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: این طرح‌ها در زمینه عمران و آبادانی، بهداشت و درمان، امور فرهنگی و هنری، صنعت، اشتغالزایی، کشاورزی و امور زیربنایی، کمک به محرومان اجرا می‌شود. وی در تشریح این مصوبات گفت: هیات دولت یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای مدت پنج سال در قالب بودجه هزینه‌ای و جاری به بخش فرهنگ استان اختصاص داد که چهره فرهنگی منطقه را دگرگون خواهد کرد.

وی گفت: در بخش فعالیت‌های دستگاه‌های فرهنگی و هنری نیز ۱۱۰ میلیارد ریال برای فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی و هنری و تجهیز مجتمع‌های فرهنگی و احیای آثار و ابنیه تاریخی در سال‌های ۹۰ و ۹۱ اختصاص یافت.

وی همچنین از اختصاص ۱۷۰ میلیارد ریال برای ایجاد و توسعه فعالیت‌های صدا و سیمای استان مرکزی در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ خبر داد.

رحیمی‌کمک به تکمیل و تجهیز پایانه گل و گیاه محلات و اختصاص کمک‌های فنی برای کارگاه‌های قالیبافی را با هدف بهبود شرایط اشتغال در سال‌های ۹۰ و ۹۱ را از دیگر مصوبات این سفر اعلام کرد. وی گفت: اختصاص چهار هزار میلیاردریال تسهیلات بانکی برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های نیمه تمام در سال‌های ۸۹ و ۹۰ و تخصیص ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه برای اشتغالزایی از دیگر مصوبات کلیدی سفر برای استان مرکزی است.

معاون اول رییس جمهوری‌، اختصاص ۳۰۰میلیارد ریال به صورت وجوه اداره شده برای تعاونی‌های ملی با بهره کم بانکی را در اشتغالزایی از دیگر مصوبات سومین سفر دولت به استان مرکزی اعلام کرد.

وی‌، اختصاص یکصد میلیارد ریال برای تقویت و توسعه تعاون و ساخت یک‌هزار مسکن محرومان را از دیگر مصوبات مهم سفر عنوان کرد.

رحیمی‌تامین اعتبار سه هزار سری جهیزیه و سه هزار لوازم منزل محرومین و گازکشی خانه سه هزار محروم استان مرکزی و اختصاص ۱۳۵ میلیارد ریال برای فعالیت‌های کمیته امداد و بهزیستی این منطقه را از دیگر مصوبات دانست.

معاون اول رییس جمهوری افزود: ۳۰۰ میلیارد ریال نیز از منابع قرض‌الحسنه برای سال‌های ۸۹ و ۹۰ به استان مرکزی اختصاص شده و ۶۰۰ میلیاردریال نیز صرف بهسازی راه‌های استان و تقاطع‌های غیرهمسطح می‌شود.

رحیمی‌مطالعه انتقال خطوط راه‌آهن درون شهر اراک به خارج، دوخطه کردن راه اراک - قم و شازند از طریق فاینانس و تکمیل راه آهن غرب کشور را نیز از مصوبات بخش حمل و نقل ریلی اعلام کرد. وی اختصاص ۲۷۰ میلیارد ریال برای توسعه و تجهیز فرودگاه اراک و رساندن آن به شرایط استاندارد، همچنین حمایت پروازهای مسافت دور کشور و مکه و مدینه و سوریه را نیز از دیگر مصوبات سفر سوم دولت دانست.

وی گفت: در این سفر همچنین ۵۵ میلیارد ریال برای کمک به فعالیت‌های وزارت کشور در استان مرکزی تخصیص داده شده که صرف بهبود فضاهای عمران شهری می‌شود.

وی، اختصاص ۲۲۰ میلیارد ریال برای ساماندهی بافت‌های فرسوده استان در سال‌های ۹۰ و ۹۱ و یک میلیارد تومان برای تجهیز و تکمیل مجتمع فرهنگی بیت امام در خمین از دیگر مصوبات این سفر اعلام کرد.

رحیمی‌احداث ۵۰ کارخانه در استان و ارتقای رتبه صنعتی این استان، اختصاص یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای توسعه بخش کشاورزی و مکانیزاسیون آبیاری تحت فشار و سیستم انتقال آب و عملیات آب و خاک در سال‌های ۸۹ تا ۹۳ را بند دیگر مصوبات دانست.

وی، اعطای خط اعتباری سالانه یک‌هزار میلیارد ریال توسط بانک مرکزی برای ایجاد نیروگاه‌های برق در سال‌های ۹۰ تا ۹۳ و گارزسانی به ۳۲۰ روستای استان را از دیگر مصوبات این سفر اعلام کرد.

رحیمی‌اضافه کرد: تامین تسهیلات ارزی حدود ۳۰۰ میلیون یورو برای ایجاد نیروگاه‌های ۵۰۰ مگاواتی از محل صندوق توسعه ملی، اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در سال‌های ۸۹ تا ۹۲، تکمیل مطالعات آبرسانی به شهرهای محلات، نیم ور، خمین‌، دلیجان و ساوه و روستاهای مسیر از خط انتقال دز- قمرود و شروع خط اجرایی روستاهای مسیر بخش دیگری از مصوبات است.

وی گفت: تکمیل مطالعات انتقال آب سد کمال صالح به شهرهای مسیر تا سال ۹۰ از دیگر مصوبات است که البته این طرح به زودی توسط رییس جمهوری و یا یکی از مقامات کابینه افتتاح خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور افزود: ایجاد ردیف اعتباری متمرکز ملی برای اصلاح شبکه آب شهرهای و آبرسانی روستایی در لایحه بودجه ۹۰‌، اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای محیط زیست و احداث و تکمیل و تجهیز ۶۰ باب سالن ورزشی، ۳۵۰ نمازخانه و کتابخانه، ۱۵ استخر شنا و استانداردسازی ۵۰۰ کلاس درس در سال‌های ۹۰ تا ۹۱ از دیگر مصوبات سفر سوم دولت است.

وی به تخصیص ۵۰ میلیارد تومان بودجه برای بیمارستان‌های استان اشاره کرد و گفت: بیمارستان ولی عصر اراک اگر با بودجه فعلی سالانه بخواهد تکمیل شود ۱۵ سال طول می‌کشد و دولت برای تسریع در ساخت آن ظرف سه سال ۴۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص داده است.

معاون اول گفت: برای تجهیز بیمارستان آیت الله خوانساری نیز دو میلیارد تومان از سوی دولت در این سفر تخصیص داده شد.

انتقال تیم فوتبال صنعت نفت ایران به اراک، احداث ۱۷ خانه بهداشت، ایجاد دانشکده علوم پزشکی در خمین، تخصیص ۷۵۰ میلیارد ریال برای توسعه بخش قضایی و دادگستری، اختصاص ۱۴۰ میلیارد ریال برای مقابله با تهدیدات نرم و فعالیت‌های ایثار و شهادت و برگزاری کنگره سرداران شهید استانی طی سال‌های ۹۰ تا ۹۱ از دیگر مصوباتی بود که معاون اول رییس جمهوری از تصویب آنها در هشتاد و یکمین سفر استانی دولت خبر داد.