دنیای اقتصاد- اهواز-کیوانه گرجی: مدیر عملیات ویژه ملی حفاری ایران گفت: ایران در شمار ۱۰ کشور نخست جهان در زمینه خدمات ویژه حفاری است و می‌تواند جوابگوی بازارهای بین‌المللی باشد. مهران عالیپور بیرگانی با بیان اینکه خدمات ویژه حفاری یکی از ارزشمندترین و تخصصی‌ترین عملیات جانبی صنعت نفت، به‌ویژه صنعت حفاری است که در چاه‌های نفت و گاز نقش عمده و بسزایی دارد، گفت: این مدیریت هم‌اکنون در بخش حفاری جهت‌دار ۷۰درصد و در خصوص مغزه‌گیری ۹۰ درصد نیاز بازار داخلی را تامین می‌کند.

مدیر عملیات ویژه ملی حفاری ایران با اشاره به فعالیت اداره عملیات ویژه حفاری این شرکت از سال ۱۳۷۱ افزود: این اداره از بدو تاسیس تا‌کنون موفق به انجام ۴۳۰ هزار متر حفاری جهت‌دار و افقی روی ۹۵۳ حفره شد که ۵۸۴ حفره جهت‌دار بوده است.

عالی‌پور در این ارتباط به انجام طولانی‌ترین حفاری افقی به متراژ ۹۵۴ متر در چاه نفتی آزادگان ۱۹ در استان خوزستان و همچنین حفاری افقی به طول ۷۵۰ متر بر روی چاه شماره هشت چشمه خوش در ایلام اشاره کرد.

مدیر عملیات ویژه حفاری شرکت ملی حفاری ایران در ادامه اظهار کرد: در ۹ ماه سال‌جاری ۳۶ هزار و ۸۵۲ متر حفاری جهت دار و ۸۱۹ متر مغزه‌گیری، توسط متخصصان این شرکت در مناطق مختلف کشور انجام شد که این میزان نسبت به میانگین سه سال گذشته ۵ هزار و ۴۰۰ متر بیشتر است.

وی موفقیت در انجام ۲۲ هزار متر مغزه گیری را مورد اشاره قرار داد و گفت: تحقق طولانی‌ترین عملیات مغزه‌گیری به متراژ ۴۰۰ متر با بازیافت ۸۱ متر مغزه در یک عملیات در یکی از چاه‌های میدان گازی پارس جنوبی، برجسته‌ترین فعالیت در این بخش است.

وی خاطر نشان کرد: اداره عملیات ویژه شرکت ملی حفاری ایران هم اکنون به شرکت‌های ملی مناطق نفت خیز جنوب، نفت مناطق مرکزی، فلات قاره، نفت و گاز پارس، پترو ایران، حفاری شمال و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران خدمات می‌دهد.

عالی‌پور با اشاره به توجه مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت ملی حفاری ایران به این بخش اضافه کرد: با هدف تجهیز این اداره به فناوری‌های روز در سال‌های اخیر، ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار برای تامین نیازها اختصاص

داده شد.

مدیر عملیات ویژه حفاری شرکت ملی حفاری ایران گفت: این اداره در مدت فعالیت خود ۱۸۲ میلیون دلار بازیافت سرمایه داشته که ۴۵ میلیون دلار آن مربوط به سال گذشته است.