دنیای اقتصاد - خرم‌آباد: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از کاهش ۷۵ درصدی دبی رودخانه‌های استان نسبت به میانگین درازمدت خبر داد. مهندس امیدعلی سیفی اظهار امیدواری کرد که این میزان تا پایان سال آبی که آخر شهریورماه است افزایش یابد.

سیفی در ادامه عنوان کرد: استان لرستان دارای ۳۰ رودخانه دائمی با شبکه ژئوگرافی ۲۵۰۰ کیلومتر و۱۰۰ رودخانه فصلی به طول تقریبی ۶ هزار کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: حجم آب این رودخانه‎ها به طور متوسط ۵/۱۲ میلیارد مترمکعب است که ۱/۸ میلیارد مترمکعب آن در داخل استان تولید و ۴/۴ میلیارد مترمکعب نیز از دو حوزه دز و کرخه تامین می‌شود.

سیفی تصریح کرد: آب استان‌های ایلام، همدان و اصفهان از حوزه کرخه و استان چهار محال و بختیاری از حوزه دز وارد استان می‎شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ۳ سد در استان به اتمام رسیده بیان کرد: این سدها شامل سد‌هاله کوهدشت، سد مخزنی کزنار الیگودرز و سد مخزنی خان‌آباد الیگودرز است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: دو سد مخزنی ایوشان به حجم ۵۱ میلیون مترمکعب و سد مروک به حجم ۵۵ میلیون مترمکعب به زودی آبگیری می‌شوند که با بهره‎برداری از این سدها حدود ۴ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی ایوشان به کشت آبی

تبدیل می‎شوند.