۴۰ درصد مشترکان برق در استان در بخش کشاورزی، ۲۲ درصد در بخش خانگی و ۲۰درصد در بخش صنعت فعال هستند دنیای اقتصاد- بیرجند- محمد قربانی: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۲۵۲ هزار و ۳۸۷ هزار مشترک شهری و روستایی در این استان از نعمت برق برخوردارند.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی؛ محمد‌علی ضامن در تشریح فعالیت‌های انجام شده در صنعت برق استان طی دولت نهم و دهم اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۶/۹۸ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت برق برخوردارند.

وی افزود: ۵۵ درصد مشترکان برق در استان شهری، ۴۲ درصد روستایی و بقیه مشترکان صنعتی و کشاورزی هستند.

وی با اشاره به اینکه در استان به ازای هر کیلومتر مربع ۴/۲ مشترک وجود دارد، خاطر‌نشان کرد: این شاخص در کشور به ازای هر کیلومترمربع ۷/۱۵ مشترک است که نشان‌دهنده سختی کار وحجم بالای برق‌رسانی در استان است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی افزود: ۴۰ درصد مشترکان برق در استان در بخش کشاورزی، ۲۲ درصد در بخش خانگی و ۲۰درصد در بخش صنعت فعال

هستند. ضامن با بیان اینکه طول خطوط فشار متوسط هوایی در استان با ۲۶ درصد افزایش از سال ۸۴ تاکنون به ۹ هزار و ۸۴۲ کیلومتر رسیده است، اظهار کرد: در استان به ازای هر مشترک ۴۰ متر شبکه فشار متوسط وجود دارد که این میانگین در کشور ۱۴ متر به ازای هر مشترک است و این شاخص حاکی از سرمایه‌گذاری بیشتر دولت برای برق رسانی به هر مشترک در استان است.

تولید ۷۱۱ مگاوات برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در ادامه میزان برق تولید شده در استان طی سال ۸۴ را ۱۱۶ مگاوات اعلام کرد و گفت: در دولت نهم و دهم این میزان به ۷۱۱ مگاوات افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش ۵ برابر تولید برق طی سال‌های ۸۴ تا ۹۰ یادآور شد: خراسان جنوبی در حال حاضر به استان‌های یزد و سیستان و بلوچستان برق صادر می‌کند.

وی طول خطوط فوق توزیع استان را یک هزار و ۴۶۷ کیلومتر اعلام کرد و گفت: ظرفیت نصب شده هم‌اکنون در استان به ۲۲ درصد افزایش یافته است.

برخورداری روستاهای بالای ۱۰ خانوار از برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کل روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان در دولت نهم برق‌دار شده است، گفت: تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار نیز تا دهه فجر امسال از نعمت برق برخوردار می‌شوند. مهندس ضامن با بیان اینکه در ابتدای دولت نهم یک هزار و ۱۱۵ روستا برق دار بوده است، افزود: در دولت نهم و دهم و در حال حاضر ساکنان یک هزار و ۳۶۴ روستای استان از نعمت برق برخوردار هستند.

شاخص تلفات تک رقمی است

وی با اشاره به شاخص‌های ارزیابی صنعت برق استان گفت: در بخش تلفات خوشبختانه این شاخص از ۱۶ درصد طی سال ۸۳ به ۳/۷ درصد در سال جاری رسیده که ضمن کاهش آن به نصف، این میزان تک رقمی شده است.

۳۶ ثانیه انرژی توزیع نشده به ازای هر مشترک در روز

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی میزان انرژی توزیع نشده (خاموشی) در کشور را ۵۸/۲ دقیقه به ازای هر مشترک در روز عنوان کرد و گفت: این میزان در استان به ازای هر مشترک ۳۶ ثانیه در روز است که تلاش می‌کنیم آن را ۴۰ ثانیه در روز نیز کاهش دهیم.

۱۰۲۰ کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی

مهندس ضامن در ادامه به نصب یک هزار و ۲۰ دستگاه کنتور هوشمند با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان در چاه‌های کشاورزی اشاره کرد و افزود: تا پایان امسال یک هزار و ۶۰۰ چاه کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز خواهند شد.