کاشان- خبرنگار دنیای اقتصاد: کارگاه سنتی مخمل بافی نقش برجسته کاشان در محل مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی این شهر کار خود را آغاز کرد. در این مراسم، معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از مخمل نقش برجسته به عنوان اوج هنر نساجی سنتی در ایران یاد کرد و گفت: این هنر زیبا، تلفیقی از زری‌بافی و مخمل‌بافی ساده سنتی است که در سال‌های گذشته با ماشینی شدن صنایع نساجی رو به خاموشی نهاده بود.محمد حسین دهقانی افزود: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با هدف زنده نگهداشتن هنرهای سنتی نساجی، با بهره‌گیری از استادان‌کاران مخمل‌باف و زری‌باف، اقدام به راه‌اندازی این کارگاه کرده است.

وی از محله‌های سوریجان، گلچقانه، گریچه، پاپک و سرپله به عنوان مراکز اصلی کارگاه‌های زری‌بافی و مخمل‌بافی کاشان در دوره‌های گذشته یاد کرد و یادآور شد: از مخمل کاشان به عنوان بخشی از هدایای پادشاهان ایران و حاکمان مناطق مختلف کشور به سران کشورهای دولت و همسایه برای زینت کاخ‌ها، قصرها و منازل اعیان و اشراف استفاده می‌شده است.

برای راه‌اندازی این کارگاه که به طور غیر مستقیم نیز مشاغلی را برای طراحی چله، ‌دندان‌بندی، نقش‌بندی و رنگرزی ایجاد می‌کند، افزون بر ۲۰میلیون ریال از محل اعتبارات اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان هزینه شده است.