حماس: برای دستیابی به توافق جدی هستیم اما تسلیم هیچگونه فشار آمریکایی نمی‌شویم

یکی از رهبران ارشد حماس با تاکید بر اینکه این جنبش هرگز توافقی که شامل آتش‌بس جامع نباشد را نمی‌پذیرد تاکید کرد که ما برای رسیدن به توافق جدی هستیم اما تسلیم هیچگونه فشار آمریکایی نمی‌شویم.

در حالی که امروز هیئتی از جنبش حماس فلسطین قرار است در قاهره با مسئولان مصری درباره پیشنهاد اخیر مطرح شده در مذاکرات آتش بس غزه و تبادل اسرا گفتگو کند، «سامی ابوزهری» یکی از رهبران حماس طی بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که ما همچنان در حال بررسی پاسخ رژیم صهیونیستی به موضع حماس که از طریق میانجی‌ها دریافت شد هستیم و هنوز برای تصمیم گیری جهت پاسخ به آن زود است.

وی گفت که حماس به برادران مصری و قطری اطمینان داده که برای دستیابی به توافق جدی است اما تسلیم هیچ فشار آمریکایی نخواهد شد.

خبر مرتبط
فوری/ اسرائیل آماده موافقت با شروط حماس/ هیات تل‌آویو به قاهره می‌رود

یک رسانه صهیونیستی امروز (یکشنبه) مدعی آمادگی رژیم اشغالگر برای موافقت با شروط مقاومت فلسطین شد.

از طرف دیگر منابع رسانه‌ای گزارش دادند که امروز دوشنبه هیئت حماس در قاهره به ریاست «خلیل الحیه» معاون رئیس جنبش حماس در نوار غزه و «زاهر جبارین» مسئول پرونده اسرا در حماس با «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات عمومی مصر و همچنین دیگر مسئولان مصری که بر روند مذاکرات نظارت دارند درباره برخی نکات مربوط به پاسخ طرف اسرائیلی به سند پیشنهادی حماس که پیشتر ارائه شده بود گفتگو خواهند کرد و قبل از آن موضع نهایی خود را درباره پاسخ اسرائیل اعلام نخواهد کرد.

منابع آگاه در این زمینه در گفتگو با العربی الجدید اعلام کردند که رهبری حماس مایل است برخی عبارات و نکات موجود در پاسخ اسرائیل به موضع این جنبش کاملاً روشن شود.

العربی الجدید اعلام کرد که یکی از رهبران حماس در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته است که این جنبش امروز دوشنبه در قاهره پاسخ خود را به پیشنهاد جدید در مذاکرات خواهد داد.

خبر مرتبط
چرا تل آویو شکست خورد؟/ تمجید تحلیلگر صهیونیست از رهبر حماس

یکی از تحلیلگران صهیونیست ضمن بی نتیجه توصیف کردن تداوم جنگ غزه به تمجید از رهبر حماس در غزه پرداخت.

یکی از رهبران مقاومت فلسطین هم به نوبه خود اعلام کرد که پاسخ رژیم صهیونیستی به موضع حماس که از طریق میانجی‌ها دریافت شد پاسخ روشنی به مطالبات طرف فلسطینی نمی‌دهد به ویژه در مورد فرایندهای مراحل پیشنهادی و بر همین اساس این نگرانی وجود دارد که صهیونیست‌ها بعد از آزادی گروهی از اسرای خود و فرار از فشارهای داخلی که به این رژیم وارد می‌شود مجدداً روش قبلی خود را از سر بگیرند (ازسرگیری تجاوزات).

این منبع ادامه داد، آنچه که رسانه‌های عبری و همچنین برخی رسانه‌های وابسته به طرف‌های میانجی درباره امتیازات ارائه شده از سوی اسرائیل در مذاکرات منتشر می‌کنند واقعی نیست.

یک منبع آگاه دیگر هم در گفتگو با العربی الجدید اظهار داشت که مقاومت فلسطین همچنین بحث گسترده‌ای درباره عملیات بازسازی نوار غزه و تضمین جهت استفاده از حداکثر ظرفیت برای بازسازی غزه بدون هیچ محدودیتی دارد و در صورت رسیدن به توافق باید این مسئله در اولویت قرار بگیرد.

براساس طرح پیشنهادی مصر، در بند اول اسرائیل متعهد به توقف تمامی تدابیر برای حمله به رفح می‌شود، در بند دوم نیز تمامی اسرای اسرائیل در دو مرحله با فاصله زمانی 10 هفته‌ای آزاد خواهند شد.

بند سوم این توافق پیشنهادی آتش بس یک ساله با تعهد دو طرف اسرائیلی و حماس به عدم شلیک یا استفاده از سلاح در زمین یا هوا است، اعلام آتش بس با آغاز اجرای تلاش‌ها برای برپایی دولت فلسطینی همراه خواهد شد.

برخی منابع اعلام کردند که در پیشنهاد مصر بر مسئله عقب نشینی اسرائیل از جاده (صلاح الدین) که نوار غزه را به دو بخش تقسیم می کند هم تاکید شده است.

پیشتر یکی از رهبران مقاومت فلسطین در گفت‌وگو با المیادین اعلام کرد: جنبش حماس همچنان در حال بررسی پیشنهاد رژیم اشغالگر در مذاکرات است اما نباید انتظار داشت که حماس این پیشنهاد را بپذیرد؛ مگر اینکه تغییرات اساسی در آن ایجاد شود. پیشنهاد ارائه‌شده توسط رژیم صهیونیستی در مذاکرات بیانگر تحول اساسی در موضع این رژیم نیست و پاسخ روشنی به شروط اصلی حماس درباره عقب‌نشینی کامل نیروهای اشغالگر از غزه و برقراری آتش‌بس جامع نمی‌دهد.

این درحالی است که مقاومت فلسطین تاکید کرده همچنان به مواضع قبلی خود مبنی بر لزوم بازگشت بی‌قیدوشرط آوارگان همراه با آتش‌بس فوری و تکمیل روند تبادل اسرا که در مرحله اول متمرکز بر اسرای غیرنظامی است، پایبند می‌باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.