دستگاه جوشکاری اصطکاکی همزنی برای نخستین‌بار در کشور در پارک علم و فناوری خراسان به بهره‌برداری رسید. به گزارش «ایرنا»، رییس پارک علم ‌و فناوری خراسان در مراسم بهره‌برداری از این دستگاه گفت: این دستگاه کاربرد وسیع در صنایع نظامی، دفاعی، هوا فضا، حمل‌ونقل و خودروسازی دارد.

به گفته سید‌حسن علم الهدایی، این دستگاه توسط یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری خراسان تولید شده است. مدیر‌عامل شرکت صنعتی مستقر در مرکز رشد پارک علم و فناوری خراسان و سازنده این طرح نیز در این مراسم گفت: روش جوش اصطکاکی همزنی برای نخستین بار در سال ۱۹۹۱ توسط یک موسسه در انگلستان ابداع شد. مرتضی ظریف افزود: نمونه‌های خارجی این دستگاه بسیار گران‌قیمت است و با وجود تحریم علیه ایران دستیابی به این تکنولوژی برای کشورمان مقدور نبود. وی اظهار داشت: در این دستگاه با حذف الکترود در فرآیند جوش فلزات و از طریق اتصال جامد در یک سیستم مکانیکی و چرخش یک ابزار غیرمصرفی عمل جوش انجام می‌شود.

وی گفت: در این طرح با استفاده از این دستگاه امکان جوش دو فلز غیر همجنس با ایجاد اصطکاک و گرما و ایجاد حالت خمیری در فلزات برای اتصال فراهم شده است.