به این منظور مدیران و صاحبان صنایع این شهرک در نشستی مشکلات این شهرک را بررسی و بازگو کردند.

مدیر‌عامل موسسه عمران شهرک صنعتی پایتخت (علی‌آباد) پاکدشت در این نشست گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد کارخانه‌های این شهرک جزو صنایع آلاینده هستند که به شهرک علی‌آباد و پایتخت آمدند.

وی بیان کرد: در سال ۷۳ مسوولان سمنان اعلام کردند قسمتی از زمین‌های این شهرک که حدود ۷۰ هکتار بود، متعلق به استان سمنان است، البته در آن زمان سازمان صنایع با آنها توافق کرده بود که این زمین‌ها را در اختیار صنایع استان تهران بگذارند.

تغییر تلفن‌های شهرک پایتخت

از کد ورامین به کد سمنان

این مسوول ادامه داد: سال ۷۳ طی ۴۸ ساعت تلفن‌های این شهرک از کد ورامین به کد سمنان تغییر کرد و از آن زمان اختلافات دو استانی بودن آغاز شد و تا به امروز این مشکلات ادامه یافته است.

وی با بیان اینکه سال ۸۴ با اطلاعات غلطی که ارائه شده بود، رییس‌جمهور در دیدار با مردم سمنان، شهرک علی‌آباد را به سمنان انتقال داد، افزود: با پیگیری‌های مداوم در سال ۹۱ مصوبه قبلی باطل شد و دوباره شهرک صنعتی علی‌آباد به استان تهران انتقال پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه هیات دولت آبان ماه سال ۹۱ مصوبه‌ای را مبنی بر الحاق شهرک صنعتی علی‌آباد با نام جدید پایتخت به استان تهران و به بخش شریف‌آباد اعلام کرد، افزود: از آن زمان نامه‌نگاری‌های مختلفی با استان سمنان شده، ولی در آخرین جلسه‌ای که برای تحویل مخابرات شهرک پایتخت از مخابرات سمنان به پاکدشت در استانداری سمنان داشتیم، معاون مخابرات استان سمنان اعلام کرد که اطلاعی از این مصوبه و دستورالعمل ندارد.

تعدادی از کارگاه‌ها شهرک پایتخت را ترک کردند

مدیر‌عامل موسسه عمران شهرک صنعتی پایتخت (علی‌آباد) افزود: دو استانی بودن باعث شده اهالی این شهرک مشکلات زیادی داشته باشند و و حتی تعدادی از کارگاه‌ها در این مدت زمان، شهرک را ترک کردند و در جای دیگری مشغول فعالیت شدند.

وی با بیان اینکه مساحت شهرک پایتخت (علی‌آباد) با فاز دوم شهرک ۶۷۰ هکتار است، گفت: این شهرک می‌تواند ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد کند، اما اکنون تنها حدود پنج هزار نفر شاغل دارد.

اورامانی ادامه داد: تعداد کارخانه‌های این شهرک به ۴۰۰ کارخانه رسیده که باید یک‌هزار و ۲۰۰ کارخانه در این شهرک باشد، اما اکنون یک‌هزار و ۱۷۰ قرارداد داریم که ۴۵۰ تا از آن ساخته شده و از این تعداد حدود ۲۲۰ کارخانه فعال هستند که با ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ درصد مشغول به فعالیت می‌باشند.

استاندار عمل نکرد

وی در ادامه اظهار کرد: چه طور می‌شود یک موضوعی را هیات دولت تصویب کند و بعد استاندار آن را اجرا نکند؟

وی از وزیر صنایع و از رییس‌جمهور تقاضا کرد که به این موضوع سریعا رسیدگی کنند و به آن جامه عمل بپوشانند.

پرونده‌ها تحویل پاکدشت نمی‌شود

سیروس کوهی، عضو موسسه عمران و مسوول وصول مطالبات شهرک صنعتی پایتخت (علی‌آباد) پاکدشت نیز در این نشست گفت: فرمانداری پاکدشت همان ابتدای الحاق شهرک به استان تهران به تمام ادارات استان سمنان نامه زده بود که همکاری لازم را داشته باشند، اما متاسفانه پرونده‌ها از ادارات استان سمنان که مربوط به گرمسار می‌شود ارائه نمی‌شود.

اداره صنعت، معدن و تجارت

در نقش اداره پست

عضو موسسه عمران و مسوول وصول مطالبات شهرک صنعتی پایتخت (علی‌آباد) اضافه کرد: برخی بوروکراسی‌های اداری است که صاحبان صنایع را آزار می‌دهد که از آن جمله اداره صنعت، معدن و تجارت پاکدشت است که تحت عنوان اداره پست عمل می‌کند و هیچ کاری برای صنعتگران انجام نمی‌دهند.

وی گفت: صنعتگران نامه‌های خود را به اداره صنعت، معدن و تجارت پاکدشت می‌دهند و وقتی پیگیر می‌شوند می‌گویند به تهران فرستاده شده.

وی بیان کرد: اگر واقعا این یک اداره صنعت، معدن و تجارت است باید کار صنعتگران را انجام دهد، ولی اگر یک اداره پست است نیازی به اداره صنعت و معدن نبود، می‌توانستیم نامه‌ها را به اداره پست بدهیم.

این مسوول ادامه داد: در شهرک پایتخت زمین‌های زیادی خالی است و از این یک هزار و ۱۷۰ قرارداد فقط ۴۵۰ تای آن را ساخته اند و آن ۴۵۰ کارخانه نیز بسیاری تعطیل شده و فقط ۲۲۰ کارخانه با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و برخی نیمه تعطیل هستند و آن مابقی ۴۵۰ تا یک‌هزار و ۱۷۰ زمینی که وجود دارد به دلیل مشکل دو استانی، بلاتکلیفی و... به این شهرک نیامده اند، قرار شد شرکت شهرک‌های استان تهران این زمین‌ها را به کارخانه‌هایی که فعال هستند واگذار کنند. وی یادآور شد: شرکت شهرک‌ها تعدادی از زمین‌ها را خلع ید کرد و بعد از یکی دو سال پیگیری زمین‌ها به شرکت شهرک‌ها واگذار شد و شرکت شهرک‌ها قصد داشت این زمین‌ها را در قالب طرح توسعه واگذار کند اما از اسفند ماه ۹۱ به اداره صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده‌ایم، می‌گویند بخشنامه‌ای آمده و چیزی در قالب طرح توسعه دیگر وجود ندارد.

بخشنامه جدید

وزارت صنعت، معدن و تجارت

کوهی عنوان کرد: قصد داشتیم زمین‌های راکد را در قالب طرح توسعه آباد کنیم، اما متاسفانه اکنون وزارت صنایع یک بخشنامه جدید داده که بخشنامه‌ای تحت عنوان طرح توسعه را لغو کرده است و هر کس بخواهد کارخانه‌ای را فعال کند باید جواز تاسیس بگیرد که این دو تا سه سال طول می‌کشد، یعنی عملا شهرک‌ آباد نمی‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد مسوولان این بخشنامه را لغو کنند و مجوز طرح توسعه را مجددا بدهند. عضو موسسه عمران و مسوول وصول مطالبات شهرک صنعتی پایتخت (علی‌آباد) اظهار کرد: متاسفانه هیچ کدام از بانک‌ها از جمله بانک عامل صنعتگران که بانک صنعت و معدن است هیچ بودجه و اعتباری برای تسهیلات سرمایه در گردش برای صنعتگران نگذاشته‌اند و با هر کدام از مسوولان که ملاقات داشته‌ایم وعده وعید داده‌اند اما تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است و کسی نتوانسته از بانک‌ها به خصوص بانک صنعت و معدن وام بگیرد.

وی ادامه داد: هیچ گونه تسهیلاتی به صاحبان صنایع داده نشده است و بسیاری از کارخانجات، تمام سرمایه شان را در قالب ساختمان و ماشین‌آلات به این شهرک آورده‌اند، اما سرمایه در گردش ندارند و تعطیل هستند، اگر کمکی به آنها شود می‌توانند کارخانه خود را راه‌اندازی کنند و حداقل هر کارخانه برای ۱۰ تا ۱۵ نفر اشتغالزایی می‌کند.

کوهی بیان کرد: هزینه این شهرک بسیار بالا است؛ هر کارخانه‌ای در این شهرک حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه تلفن دارد، اگر این بلاتکلیفی سریع‌تر حل شود این هزینه‌ها به ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کاهش می‌یابد که این بر هزینه تمام شده کالا تاثیرگذار است.

مشکل نیرو در شهرک صنعتی پایتخت

حمید زمانی، مسوول منابع انسانی و عضو هیات امنای موسسه عمران شهرک صنعتی پایتخت (علی‌آباد) پاکدشت نیز در این نشست گفت: شهرک صنعتی پایتخت در نقطه صفر مرزی تهران و سمنان قرار دارد و با توجه به قضایای دو استانی که پیش آمده برای انتقال نیرو به این شهرک نیز مشکل داریم به طوری‌که به واحدهای ادارات کار گرمسار یا ایوانکی که مراجعه می‌کردیم نیرو نداشتند و نمی‌توانستند نیروی کار شهرک را تامین کنند. وی عنوان کرد: یکی از دلایل مهمی که تعداد زیادی از صاحبان صنایع از این شهرک رفتند و به شهرک‌های دیگر پیوستند این بلاتکلیفی و نداشتن نیروی کار بود.

مسوول منابع انسانی و عضو هیات امنای موسسه عمران شهرک صنعتی پایتخت (علی‌آباد) ادامه داد: تامین نیرو در این شهرک بسیار مشکل است و ایاب و ذهاب این شهرک بسیار مشکل دارد و به همین دلیل عده‌ای کارخانه‌ها را تعطیل کردند.

شهرک صنعتی پایتخت یا قبرستان سوله‌ها؟

وی اظهار کرد: شهرک صنعتی پایتخت (علی‌آباد) در کیلومتر ۵۵ جاده خاوران ساخته شده است، شهرک صنعتی عباس آباد اکنون از لحاظ رفت و آمدی ماشین‌های خطی و سرویس دارد و مردم در شهرک رفت و آمد دارند و همین رفت و آمد در این شهرک آن شهرک را زنده نگه می‌دارد، اما بسیاری حتی نمی‌دانند شهرک پایتخت(علی‌آباد) کجاست و اگر یک بار هم از این شهرک گذر کنند، می‌گویند «اینجا قبرستان سوله‌ها است». زمانی در خصوص تامین سوخت صنایع شهرک نیز گفت: سوخت را یک‌بار از تهران به گرمسار پاس دادند و با پیگیری‌هایی که انجام شد دوباره به تهران برگرداندند.

وی افزود: شرکت نفت نیز بابت تامین سوخت واحدهای صنعتی کم‌کاری می‌کند و صنعتگر باید از بازار آزاد سوخت را تامین کند.