دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف پور: مدیرعامل منطقه آزاد اروند در نخستین همایش تجلیل از صادرکنندگان منطقه آزاد اروند ضمن تبریک روز ملی صادرات، ترویج فرهنگ صادراتی و ایجاد فرصت برای تبادل افکار، شناخت و ارائه راهکار برای حل مشکلات تجاری تولیدکنندگان را از اهداف این سازمان دانست.
اسماعیل زمانی گفت: افزایش صادرات غیرنفتی فرصتی برای تولید و در نتیجه موجب افزایش تقاضا برای نیروی کار و کاهش نرخ بیکاری است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود: برای رشد پایدار از تولیدات صادرات محور در شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر حمایت مادی و معنوی خواهیم کرد و زیرساخت‌های تسهیل‌کننده صادرات غیرنفتی را در منطقه آزاد اروند توسعه می‌دهیم. زمانی با اشاره به اهداف مهم صادراتی در منطقه آزاد اروند گفت: با تنوع‌بخشی بازارهای هدف، ترکیب کالا و خدمات صادراتی و همچنین استفاده از اهرم‌های توافقنامه‌ای با کشورهای همسایه میزان ریسک صادرکنندگان را کاهش خواهیم داد.
رییس هیات مدیره منطقه آزاد اروند تصریح کرد: سازمان به منظور آشنایی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در بخش صنعت، تجارت و سرمایه‌گذاری اقدام به برگزاری همایش‌ها، نشست و کارگاه‌های آموزشی و تخصصی کرده است.
زمانی تدوین استراتژی توسعه تجارت، صنعت و گردشگری را از برنامه‌های منطقه آزاد اروند دانست و افزود: برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در منطقه به همکاری مسوولان و بخش خصوصی نیازمند هستیم.
مدیرعامل منطقه آزاد اروند خط مشی دولت تدبیر و امید را بالا بردن امید به فضای کسب و کار و امنیت برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دانست و اظهار کرد: به صورت جدی پیگیر ارتباط کامل خط آهن شلمچه به پایتخت اقتصادی کشور عراق؛ یعنی بصره هستیم تا به وسیله ارتباط خط‌آهن ایران، عراق و سوریه به دریای مدیترانه متصل شویم.
وی گفت: کل سرمایه این کارخانه، خارجی است و با بهره‌برداری آن، از خروج سالانه میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی خواهد شد و همچنین امکان صادرات این محصول به کشورهای همسایه نیز وجود دارد.
همچنین معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند، برنامه‌ریزی برای حمایت از کالاهای تولیدی منطقه و خدمات گوناگون توریسم، ترانزیت، خدمات آموزشی و مشاوره‌ای و اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری را در دستورکار منطقه آزاد اروند دانست.
سید علی موسوی گفت: تعیین ۲۹ مهرماه به عنوان روز ملی صادرات بیانگر وجود اراده ملی در مجموعه دولت و ملت برای توسعه صادرات غیر نفتی کشور است.
وی افزود: برای انتخاب صادرکنندگان نمونه و فعالان اقتصادی برتر کمیته‌ای متشکل از معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند و اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر و آبادان و نماینده صنعتگران تشکیل و با توجه به ملاک‌هایی نظیر حجم صادرات، رشد صادرات، ماندگاری در بازار هدف، کیفیت محصولات، کسب گواهینامه‌های بین‌المللی، مهارت‌های فنی و بازاریابی و ثبت برند کالاهای صادراتی، سرمایه‌گذاری در زمینه صادرات، تنوع خدمات، کارآفرینی و اشتغال - آموزش و توسعه منابع انسانی، ۱۴ شرکت برتر انتخاب شده‌اند.
وی در ادامه با اشاره به افتتاح و راه‌اندازی بارانداز ۵ هکتاری شلمچه اظهار کرد: با افتتاح این طرح ترافیک جاده‌ای به کمتر از ۵۰ درصد رسیده و باعث افزایش حمل‌ونقل ریلی شده است.
موسوی همچنین از افتتاح نخستین کارخانه بنرسازی کشور در منطقه آزاد اروند خبر داد و افزود: با راه‌اندازی این کارخانه که قادر به تامین ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون مترمربع پارچه بنر در سال خواهد بود، کشور از واردات این محصول بی نیاز خواهد شد.
وی گفت: کل سرمایه این کارخانه، خارجی است و با بهره‌برداری آن از خروج سالانه میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی خواهد شد.