دنیای اقتصاد - تبریز - رعنا نیک‌رفتار: رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی میزان ذخایر مواد معدنی کشف شده در معادن استان را بیش از 8 میلیارد تن اعلام کرد.
محمد جعفر عظمایی با اعلام اینکه مواد معدنی استان به صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود، گفت: این استان به لحاظ ذخیره مواد معدنی رتبه نخست و به لحاظ تنوع مواد معدنی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: هم اینک ۳۸۵ معدن فعال در استان وجود دارد و از ۶۵ نوع مواد معدنی موجود در کشور ۵۲ نوع آن در این استان شناسایی شده است.
عظمایی مواد معدنی استان را شامل مواد اولیه مصالح ساختمانی نظیر سنگ آهک، گچ، پوکه معدنی، سنگ لاشه، سنگ ساختمانی و تزئینی و کانی‌های فلزی شامل مس و آهن و منگنز و کانی‌های غیرفلزی شامل کائولین، زرنیخ و سیلیس و به‌ویژه پرلیت، زئولیت ورمیکولیت، دیاتومیت و نفلین سینیت اعلام کرد.
وی خاطر نشان کرد: آذربایجان شرقی به لحاظ قابلیت و ظرفیت‌های معدنی از استان‌های معدن خیز کشور به شمار می‌رود.
عظمایی ضمن تاکید بر اینکه سالانه ۳۰ میلیون تن ماده معدنی از معادن آذربایجان شرقی استخراج می‌شود، گفت: در این حوزه ۱۵ هزار و ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم در معادن و صنایع معدنی استان مشغول به کار هستند، البته باید توجه داشت که ایجاد معدن موجب ایجاد زیرساخت‌هایی همچون راه، آب و برق در مناطق محروم می‌شود.
عظمایی با اعلام اینکه بخش عمده‌ای از مواد معدنی به صورت خام از کشور خارج می‌شود، یادآور شد این موضوع باید از سوی مدیران ارشد استان و کشور رسیدگی و راهکار مناسبی در این حوزه برای ارزش افزوده ارائهشود.