دنیای اقتصاد-کرمانشاه- الهام اکبری: رییس شورای ملی نخود ایران در خصوص شکل‌گیری و ضرورت فعالیت این شورا گفت: شورای ملی نخود ایران با هدف شناسایی مشکلات و ضعف‌های موجود در بخش تولید، فرآوری، بسته‌بندی و تجارت نخود تشکیل شده است و از بدو تاسیس برای تحقق این اهداف گام برداشته است.
ناصر مرادی اظهار کرد: محصول نخود یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی بخش کشاورزی در کشور است که بالاخص منطقه غرب همواره بیشترین سطح زیر کشت و میزان تولید را دارا بوده است. نخود محصولی است که علاوه بر مفید بودن برای زمین کشاورزی، کشت آن برخلاف سایر محصولات کشاورزی نیازی به صرف آب فراوان نداشته و بارندگی سالانه جوابگوی نیاز آبی آن است، از این رو اغلب کشاورزان به رغم مشقت‌های فراوان در مراحل کاشت، داشت و برداشت به تولید این محصول می‌پردازند. وی افزود: آمار سطح زیر کشت و میزان تولید و صادرات نخود در کشور طی سالیان گذشته به وضوح بیانگر این موضوع است که نخود تولیدی نه تنها نیازهای داخلی را برطرف می‌سازد بلکه مازاد بر مصرف داخلی نیز می‌باشد. وی تصریح کرد: خوشبختانه طی سال‌های گذشته با استفاده از این موضوع صادرات نخود یکی از ارکان مهم اقتصادی منطقه غرب کشور را تشکیل می‌داده که آمار گمرک نیز حاکی از این موضوع است، از این رو نخود ایرانی در بازارهای منطقه از جایگاه ویژه برخوردار شده که مشتریان ثابت خود را دارد. صادرات نخود، رونق خرید و فروش این محصول در داخل کشور را در پی داشت که در نتیجه آن محصول تولیدی کشاورزان به کشورهای منطقه از جمله عراق، امارات متحده، کویت، پاکستان و افغانستان و... صادر شد.
رییس شورای ملی نخود ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه با وضع عوارض صادراتی برای محصول نخود عملا صادرات آن تعطیل شده که همین موضوع سبب شد تا محصول تولیدی کشاورزان در سال گذشته در بازار خریدار نداشته و کشاورزان مجبور به انبار آن در منازل خود شدند. حتی محصولات از قبل خریداری شده توسط تجار، به دلیل به صرفه نبودن صادرات آن با وجود وضع تعرفه، روی دست آنها مانده و از این‌رو تمایلی به خرید محصول جدید نداشتند. بررسی موجودی انبار کشاورزان و تجار محصول نخود به خوبی بیانگر این موضوع است.
مرادی عنوان کرد: موارد یاد شده سبب شد تا کشاورزان برای سال زراعی آینده تمایلی به کاشت نخود نداشته باشند و سطح زیر کشت این محصول پایین آمده و به‌رغم مناسب نبودن شرایط به کشت‌های جایگزین روی آورند که از این منظر نیز متضرر شوند. نبود صادرات نخود سبب شد تا علاوه بر کشاورزان و تجار، افرادی نیز که در فعالیت‌های جانبی صادرات نخود به فعالیت مشغول بودند، از کار بیکار شوند که تعطیلی کارگاه‌های خرید و بسته‌بندی نخود و خانه‌نشین شدن افراد شاغل در این کارگاه‌ها نمونه‌ای از آن است. ضمنا بازارهای جهانی محصول نخود که در سال‌های گذشته به دست آمده بود متاسفانه از دست رفته و اکنون نخودهای ترکیه و هندوستان به رغم نداشتن کیفیت لازم، جایگزین نخود ایرانی شده‌اند.
با توجه به تمامی این موضوعات شورای ملی نخود ایران از سال گذشته و به استناد نامه‌های ارسالی به مسوولان کشوری و مدیران استانی، درصدد رفع این مشکل برآمده و با طرح موضوع در کمیسیون‌های مختلف و پیگیری‌های فراوان تلاش شد تا عوارض صادرات نخود لغو شود.
وی ابراز کرد: به‌رغم این تلاش‌ها به دلیل قرارداشتن محصول نخود در گروه حبوبات، هر تصمیمی که برای گروه حبوبات در نظرگرفته می‌شود، محصول نخود نیز مشمول آن می‌شود این در حالی است که ما در محصول نخود برخلاف سایر حبوبات همچون عدس و لوبیا، نه تنها کمبود تولید نداشته بلکه مازاد بر نیاز مصرف داخلی نیز تولید داریم.
در حالی که سال گذشته عوارض ۵۰درصدی برای صادرات نخود درنظر گرفته شده بود امسال این میزان از تاریخ اول مهرماه ۹۲ به ۲۰درصد کاهش یافته که باز هم برای صادرکنندگان نخود صرفه اقتصادی نداشته و هیچ صادراتی صورت نمی‌گیرد، از این‌رو به‌رغم تورم موجود در تمامی بخش‌ها، قیمت نخود تولیدی در کشور با افت همراه شده که به هیچ وجه جوابگوی مخارج صرف شده برای کشاورزان نیست.
رییس شورای ملی نخود ایران با ابراز امیدواری از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید گفت: با بهره‌مندی از دیدگاه‌های اقتصادی مناسب دولت، این امید می‌رود تا با بازنگری در قوانین و بخشنامه‌ها و رفع موارد دست و پاگیر، اقتصاد ما به شکوفایی رسیده و شاهد رشد تراز تجاری کشور باشیم که به طور قطع نقش صادرات محصولات کشاورزی و مخصوصا نخود در این موضوع قابل چشم‌پوشی نیست و با ارزآوری که از محل صادرات نخود برای کشور به دست خواهد آمد، علاوه بر رونق کسب و کار در استان‌هایی همچون کرمانشاه، لرستان، کردستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی اقتصاد کشور نیز از این موضوع منتفع خواهد شد. مرادی اعلام کرد: شورای ملی نخود ایران درخواست دارد با عنایت به اهمیت موارد مذکور، مسوولان امر و دست اندرکاران، موضوع لغو عوارض صادرات نخود را بررسی و با در نظر گرفتن تبصره‌ برای صادرات محصول نخود در بخشنامه‌های صادراتی حبوبات، علاوه بر از سرگیری صادرات نخود، زمینه را برای قیمت‌گذاری مناسب این محصول در بازارهای داخلی نیز فراهم کند.