دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از پرداخت بیش از 600 میلیارد ریال تسهیلات به سه هزار و 862 طرح به منظور اجرای طرح اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در این استان خبر داد.
محمد ابراهیم حسن‌نژاد با اشاره به اینکه این میزان تسهیلات از سال 90 تا پایان آبان ماه امسال پرداخت شده است، نظارت‌های مستمر بر طرح‌ها اشاره کرد و افزود: برابر این نظارت‌ها تاکنون سه هزار و 11 طرح به صورت کامل به بهره‌برداری رسیده و مابقی نیز در دست اقدام است. به گفته وی، این تسهیلات در بخش‌های آب و خاک، دام و طیور، باغبانی، زراعت، شرکت‌های فنی و مهندسی و ترویجی و منابع طبیعی پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه در بخش آب و خاک ۱۶۰میلیارد ریال تسهیلات برای هزار و ۱۲۵ طرح شامل حفر و تجهیز چاه‌های کشاورزی، برق‌رسانی به چاه‌های کشاورزی و ایجاد استخر و ذخیره آب پرداخت شد، گفت: در این بخش برای ۳۱۰ نفر اشتغال ایجاد شد. وی به طرح‌های دام و طیور شامل پرورش زنبور عسل، خرید گاو شیری، خرید دام سبک و گوسفند داشتی، پرورش بوقلمون بومی نیز اشاره کرد و گفت: در این بخش ۲۳۴میلیارد ریال تسهیلات به هزار و ۶۲۹ طرح پرداخت شد.
به گفته وی در بخش باغبانی ۲۹ میلیارد تسهیلات برای ۲۷۹ طرح شامل تولید و پرورش قارچ خوراکی، توسعه باغات، اصلاح و نوسازی باغات پرداخت شده است. حسن نژاد طرح‌های پرورش و تولید مرغ و بوقلمون، تولید تخم مرغ، پرورش تولیدات گلخانه‌ای خانگی، تولید قارچ در منازل روستایی، خرید دام سبک و سنگین، تامین آب زراعی و بهبود راندمان استفاده با اجرای طرح‌های آب و خاک و ایجاد استخر را از جمله طرح‌هایی دانست که مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد.
به گفته وی به منظور اجرای این طرح خط اعتباری ۴۴۰ میلیارد ریالی از بانک سپه با سود و کارمزد هفت درصد به این طرح اختصاص یافت که تاکنون ۵۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
وی به تفاهم نامه سازمان بسیج و سازمان جهادکشاورزی استان در راستای اجرای طرح اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: طرح‌هایی در پنج محور شامل تولیدات قارچ خانگی، پرورش مرغ و بوقلمون بومی، پرورش ماهی در استخر‌ها و منابع آب موجود، ایجاد زنبورستان و تولید ورمی کمپوست تدوین شده و این طرح‌ها مورد حمایت این سازمان قرار می‌گیرد. به گفته وی، برای این پنج طرح اقتصاد مقاومتی در استان خط اعتباری ۶۰ میلیارد ریالی با بانک اقتصاد مهر در نظر گرفته شده است.