دنیای‌اقتصاد - زنجان - اسدالله قربان‌زاده: رییس شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه شهروندان مسوولیت‌پذیر و آشنا به حقوق شهروندی در توسعه زندگی شهرنشینی تاثیرگذارند، گفت: شهروندان با یادگیری نحوه زندگی شهرنشینی حریم افراد را شناخته و در اداره و مشارکت برای ساختن شهر خوب گام برمی‌دارند.
آراض ضیایی در جلسه شورا با تاکید بر اینکه شهر خوب را شهروندان خوب می‌سازند، افزود: شهروندان با همفکری درباره نحوه ساختن زیبایی بصری شهری و طرح‌های عمرانی در واقع شهر را از هنجارها و رفتارهای نامتعارف متناسب با سلایق خود می‌سازند. به گفته وی، شهر با مفهوم شهروند معنا پیدا می‌کند و در نتیجه تعاملات انسانی در محیط شهر و انسان با محیط این شهر آرمانی شکل می‌گیرد.
رییس شورای اسلامی شهر زنجان، اضافه کرد: شهروندان باید به تبعیت از محیط شهری سرنوشت محیط خانه را تغییر دهند و باید به ترتیب اولویت من، شهر و کشور برای توسعه پیشقدم بود. معصومه حمزه تبار، منشی شورای شهر نیز با تاکید بر برگزار شدن جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰ در شهرداری مرکز اظهار کرد: با توجه به مشکلات مالی گریبانگیر شهردار بهتر است این جلسات در مکان استیجاری برگزار نشود و از هدر رفت هزینه‌ها فاصله بگیریم. دیگر عضو شورای اسلامی شهر، با تاکید بر پیگیری مطالبات مردمی که به شهرداری مراجعه می‌کنند، گفت: نبود مدیریت منابع انسانی در شهرداری در محاق فراموشی است که وجود تضادهای مخرب نشانه آن است.
سعید امیدی بر ضرورت تعیین تکلیف طرح‌های نیمه تمام شهری تاکید و ساماندهی نما و ظاهر شهری را مهم دانست و جذب منابع مالی خارج از مجموعه شهرداری را از دیگر الزامات مدیریت شهری عنوان کرد و ادامه داد: این اقدام منجر به رونق کسب و کار شده و عمل به وظایف اجتماعی توسط صنایعی که از فضای شهری برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند باید مد نظر قرار گیرد.
امیدی با تاکید بر ایجاد فضای مناسب روانی برای سرمایه‌گذاری،‌ نحوه برخورد با سرمایه‌گذار و همراهی و ترغیب برای ادامه حضور را مهم دانست و توجه به مفهوم بهره‌وری و علم مدیریت را از دیگر ضروریات مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: توجه به توسعه توریسم و گردشگری هم باید مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد.
طرح‌هایی ماندگار
در ادامه ناصر صیدی، دیگر عضو شورای شهر، بینا شدن گره کور ترافیک هسته مرکزی شهر، اتمام طرح تقاطع سیدالشهدا، کمربند شماره ۲ شمالی، اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح، طرح بازیافت زباله، ساخت پارک جنگلی را جزو طرح‌هایی عنوان کرد که در صورت اجرا شدن در دوره شهردار جدید ماندگار خواهند بود. البته درباره نبود پارک جنگلی باید گفت، طبق توافق صورت گرفته با اداره کل منابع طبیعی و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قرار است پارک جنگلی جنوب زنجان (خانه بوران) برای بهره‌برداری به شهرداری واگذار شود.
شهردار زنجان با تاکید بر اینکه مدیریت و نظام پیشنهادها در بدنه شهرداری زیرساختی نیست و باید منابع انسانی را برای توانمندسازی سازمانی پیش ببریم، با اشاره به نهادینه شدن تخلفات به‌خصوص تخلفات ساختمانی در شهر متذکر شد: نباید پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ به کمیسیون ماده پنج ارجاع داده شود. وی تخلفات ساختمانی را ناشی از زیاده‌خواهی افراد عنوان کرد و از اعضای شورای شهر خواست در این راه حامی شهرداری باشند.
این مقام شهری، بر لزوم ساماندهی و استاندارد کردن تابلوها و بیلبوردهای داخل شهری، با اشاره به اینکه نابسامانی شهر از کم کاری شهرداران منطقه است، گفت: باید برنامه‌های کارشناسی برای رفع این نابسامانی‌ها در دستور کار قرار گیرد. به گفته وی، باید این ذهنیت را بین افکار عمومی ایجاد کرد که معابر برای عبور و مرور است و محلی برای تابلو زدن اصناف نیست و بعضی اصناف یک سوم معابر را اشغال می‌کنند.