دنیای اقتصاد - تبریز - رعنا نیک رفتار: اجلاس مشترک‌ایران و ترکیه با حضور دکتر جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی، تجار و بازرگانان، فعالان اقتصادی، صاحبان صنایع و کارآفرینان دو کشور در هتل بین قاره‌ای جیلان استانبول به مدت چهار روز برگزار شد.
دکتر جبارزاده برگزاری‌این اجلاس را فرصتی بزرگ برای معرفی امکانات گسترده جمهوری اسلامی‌ایران به کشور دوست و همسایه ترکیه دانست و از ترتیب‌این رخداد همزمان با ماه‌های آغازین فعالیت دولت تدبیر و امید اظهار خوشحالی کرد.
وی با تاکید بر‌اینکه باید رقم صادرات استان را به دو میلیارد دلار در سال برسانیم، گفت: طبق تعهدات فی مابین‌ایران و ترکیه چشم‌انداز مبادلات تجاری ۳۰ میلیارد دلار ترسیم و هدف‌گذاری شده است که حتما ۱۰ درصد آن مختص مبادلات با استان آذربایجان شرقی خواهد بود.
جبارزاده با بیان‌اینکه تسهیل قوانین و مقررات مربوط به سرمایه‌گذاری و تجارت و بهبود فضای کسب و کار از مهم‌ترین برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی است، گفت: ‌ایران به دلیل برخورداری از منابع طبیعی متعدد، ذخیره‌های بزرگ انرژی، دانش فنی و بومی در زمینه علوم و تکنولوژی‌های پیشرفته و روز دنیا و افراد تحصیل کرده بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی است، آماده است سرمایه‌گذاران و تجار را برای فعالیت‌های تولیدی و تجاری پذیرش کند، البته برای سرمایه‌گذاران خارجی علاوه بر قوانین و مقررات عوامل دیگری مانند دسترسی به بازار ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دسترسی به نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر با قیمت مناسب دسترسی به مواد انرژی ارزان مورد توجه است که همگی در کشور ما فراهم است.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: مسوولان جمهوری اسلامی‌ایران به جذب سرمایه‌های خارجی و استفاده از توانمندی‌های سرمایه‌گذاران خارجی، اعم از ‌ایرانیان مقیم خارج یا خارجی‌های علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در‌ایران توجه ویژه داشته و اقدامات زیادی در جهت تسهیل امر سرمایه‌گذاری خارجی و رفاه حال سرمایه‌گذاران در کشور انجام داده‌اند و با‌ایجاد مراکز و ستادهای سرمایه‌گذاران و برگزاری همایش‌های جذب سرمایه‌گذاری است، البته استان آذربایجان شرقی با برگزاری چهار همایش و‌ایجاد اولین مرکز سرمایه‌گذاری دو کشور از پیشتازان عرصه سرمایه‌گذاری کشور بوده و‌این فعالیت در استان و منطقه آزاد ارس به واسطه برخورداری از بسترهای وسیع و غنی سرمایه‌گذاری، گردشگری و تجاری جلوه پررنگ‌تری دارد.
وی با بیان‌اینکه استان آذربایجان شرقی به دلیل برخورداری از جاذبه‌های اقتصادی و گردشگری و تاریخی یکی از استان‌های مستعد برای سرمایه‌گذاری اقتصادی و تجاری است، به پیشینه تاریخی شهر تبریز مرکز‌ این استان اشاره کرد و گفت: کلان‌شهر تبریز ضمن دارا بودن مزیت‌های اقتصادی دارای پیشینه‌ای فراموش نشدنی در حوزه تبادلات تجاری است که بهترین نمونه آن بازار تبریز به عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده حال حاضر جهان است که در سال ۲۰۱۰ توسط سازمان یونسکو در لیست میراث فرهنگی جهانی جای گرفته و ثبت جهانی شد.
علاوه بر‌این تبریز در بستر تاریخ در مسیر جاده ابریشم یک مرکز تجاری بزرگ محسوب می‌شده است که در حال حاضر هم به رغم طراحی و ساخت مراکز مدرن تجاری و مراکز خرید و فروش اهمیت بازار سر پوشیده تاریخی تبریز به قوت خود باقی است و همچنان یک مرکز بزرگ تجاری محسوب می‌شود.
دکتر جبارزاده در ادامه ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران کشور ترکیه برای حضور در‌این استان به سابقه فعالیت تجار و سرمایه‌گذاران ترکیه در آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: وجود امکانات گسترده اقتصادی در ‌این استان موجب جلب توجه سرمایه‌گذاران ترکیه در حوزه‌های مختلف اقتصادی شده و چند شرکت هواپیمایی از جمله شرکت هواپیمایی ترکیش‌ایر در ‌این استان فعال بوده و پروازهای مستقیم از شهرهای مختلف ترکیه به مقصد تبریز و بالعکس دایر کرده است.
استاندار میزان صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی در سال ۲۰۱۲ میلادی را قریب ۵۱۰ میلیون دلار اعلام کرد و یادآور شد: از‌این میزان ۲۱۱ میلیون دلار صادرات به کشور ترکیه بوده است که در مقابل ۶۴۳ میلیون دلار واردات هم از ترکیه به استان صورت گرفته است.
وی گفت: مجموع مبادلات تجاری ما با ترکیه ‌اینک به ۸۵۴ میلیون دلار رسیده است.
دکتر جبارزاده با تاکید بر‌اینکه باید ‌این رقم را به دو میلیارد دلار در سال برسانیم، گفت: روابط اقتصادی و مبادلات تجاری زمینه‌ساز و ضامن اتحاد ملت‌های مسلمان جهان بوده و بدیهی است بدون برقراری ارتباط و بحث و گفت‌وگو در مورد نقاط مشترک و تفاوت‌ها هرگز ارتباطی برقرار نمی‌شود که از ‌این انتظار بهره‌برداری هم داشت.
استاندار با ابراز امیدواری نسبت به گسترش روابط بین دو کشور دوست، برادر و هم آیین‌ ایران و ترکیه، توسعه و پیشرفت هر دو کشور و موفقیت هر دو ملت را خواستار شد.
در ‌این همایش فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع و بازرگانان دو کشور به تبادل اطلاعات، بررسی موانع و بهره‌گیری از پتانسیل‌های تجاری و اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در پانل‌های تخصصی و همایش عمومی و نیز دیدارهای دو جانبه پرداختند.