دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: معاون بهره‌برداری شرکت گاز کردستان گفت: مشترکان گاز طبیعی در کردستان در روزهای سرد و برفی اخیر با مصرف روزانه 5/9 میلیون مترمکعب رکورد مصرف گاز در استان را شکستند.
قدرت الله فعله گری با اشاره به اینکه گاز طبیعی از سال ۷۲ وارد استان شده و به تدریج در حال توسعه است، افزود: مصرف این میزان گاز در طول سال‌های بعد از ورود این انرژی به استان بی‌سابقه بوده است.
به گفته وی، در سال‌های گذشته در مجموع میزان مصرف گاز تمام بخش‌های استان روزانه به هشت میلیون متر مکعب می‌رسید، اما در روزهای اخیر با وجود خارج کردن جریان گاز طبیعی صنایع بزرگ استان از جمله نیروگاه گازی سنندج و کارخانه سیمان که جزو مصرف‌کنندگان عمده هستند، میزان مصرف گاز استان به ۵/۹ میلیون متر مکعب رسیده است.
وی اظهار کرد: مشترکان خانگی، عمومی و تجاری در استان کردستان در روزهای فصل سرد امسال ماهانه ۲۷۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کنند. وی میزان مصرف گاز طبیعی در آبان ماه در استان را روزانه هشت میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: در مهرماه امسال روزانه پنج میلیون مترمکعب گاز طبیعی در استان مصرف شد که این رقم در آبان ماه ۶۰ درصد افزایش یافت. وی همچنین میزان روزانه مصرف گاز طبیعی در روزهای گرم سال در استان کردستان را دو میلیون متر مکعب ذکر کرد.
معاون بهره‌برداری شرکت گاز کردستان، بخشی از افزایش مصرف گاز را مربوط به سرمای زودرس در پاییز امسال دانست و بخش دیگر را نیز مربوط به توسعه گازرسانی در استان اعلام کرد و گفت: تعداد مشترکین گاز طبیعی در استان امسال به نسبت سال گذشته ۴۰ هزار مورد افزایش یافته است. فعله‌گری تعداد مشترکان گاز طبیعی در استان کردستان را هم‌اکنون ۳۷۵ هزار مورد اعلام کرد و افزود: از اول امسال تاکنون ۲۶ هزار مورد اشتراک جدید به تعداد مشترکین این شرکت اضافه شده است.
وی تعداد شهرهای گازدار استان را ۲۴ مورد و روستاها را نیز هم‌اکنون ۷۳۰ مورد اعلام و اظهار کرد: ۸/۹۹ درصد جمعیت شهری و ۷۶درصد جمعیت روستایی کردستان هم‌اکنون از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.
وی با تاکید بر مصرف بهینه و منطقی گاز طبیعی از سوی مشترکان افزود: به‌منظور تامین گاز مورد نیاز مشترکان استان، جریان گاز طبیعی نیروگاه گازی سنندج و کارخانه سیمان از آبان‌ماه امسال از مدار خارج شده است.
وی با اشاره به اینکه در فصل سرما، اولویت اصلی شرکت گاز تامین گاز مشترکان خانگی است، گفت: به محض کاهش دمای هوا، جریان گاز طبیعی صنایع استان از مدار خارج می‌شود. معاون بهره‌برداری شرکت گاز کردستان در ادامه با اشاره به اینکه تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور با هم همخوانی ندارد، از مشترکان خواست در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی کنند تا شرکت گاز بتواند نسبت به تامین مستمر جریان گاز تمام مشترکان استان اقدام کند.