دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: بروز حوادث ناگوار در برخی از مدارس کشور به‌دلیل استاندارد نبودن سیستم‌های گرمایشی در سال‌های اخیر موجب بروز اضطراب و دلشوره در میان دانش‌آموزان شده، به طوری که به جای فکر کردن به درس و تحصیل می‌ترسند که هر آن، اتفاقی برایشان بیفتد.
با آمدن فصل سرما و نیاز مدارس به سیستم‌های گرمایشی، هر سال بر اثر بی‌احتیاطی یا استاندارد نبودن سیستم‌های گرمایشی، شاهد حوادث تلخی هستیم که خانواده‌ها را داغدار کرده است.
اگرچه حکایت «نوشدارو پس از مرگ سهراب» در کشور ما همچنان مصداق دارد و تا اتفاقی نیفتد کسی به فکر رفع مشکلات نیست، اما این مساله را می‌توان به فال نیک گرفت که وزارت آموزش و پرورش در تلاش برای استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس است.
بروز هرگونه حادثه‌ای را نمی‌توان تنها به عدم استاندارد بودن سیستم گرمایشی ربط داد و در این میان باید به کنترل و بازبینی این سیستم‌ها نیز توجه جدی داشته باشیم.
پس از واقعه ناگوار شین آباد، استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس در اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و با اختصاص اعتبارات مورد نیاز، آموزش و پرورش درصدد رفع مشکلات این بخش است. موضوع گرم کردن کلاس‌های درس علاوه‌بر اینکه منجر به مشکلاتی برای سیستم آموزشی کشور شده به یکی از دغدغه‌های والدین دانش‌آموزان نیز تبدیل شده است. نصب بخاری‌های تابشی که از اول سال تحصیلی جاری در مدارس روستایی استان کردستان اجرا شده است، روشی موقت و مناسب برای گرم کردن کلاس‌های درس است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای بخاری نفت‌سوز باشد. هم‌اکنون ۲۶۸ هزار و ۶۳۶ دانش‌آموز در سه هزار و ۲۰۲ مدرسه با ۱۳ هزار و ۵۰۵ کلاس درس در استان کردستان مشغول به تحصیل هستند. سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان در ارتباط با اقدامات این اداره کل در زمینه تجهیز مدارس به سیستم‌های گرمایشی می‌گوید: سازمان نوسازی در مدارس نوساز، سیستم بخاری را حذف کرده و از سیستم موتورخانه برای تامین گرمای این مدارس استفاده می‌کند. بهروز کریمی افزود: تمام مدارسی که در یک دهه اخیر در استان احداث شده مجهز به سیستم موتورخانه مرکزی هستند و به وسیله رادیاتور و شوفاژ گرم می‌شوند.
در قانون بودجه امسال دو هزار میلیارد ریال به موضوع استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی مدارس کشور اختصاص یافته که هم‌اکنون ۵۰ درصد از این مبلغ تخصیص داده شده است و سهم استان از این مبلغ ۲۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال است.
اداره کل نوسازی استان کردستان از محل این اعتبار در دو مرحله اقدام به خریداری و توزیع بخاری‌های تابشی در استان کرده است، در مرحله اول ۵۴۶ دستگاه بخاری تابشی و در مرحله دوم نیز هزار و ۸۲ دستگاه بخاری تابشی وارد استان شده که تاکنون ۳۰۰ مورد آن در مدارس استان نصب شده است. بهمن رحیمی، یکی از والدین دانش‌آموزان در ارتباط با این سیستم گرمایشی می‌گوید: استفاده از این نوع بخاری اگرچه در مقایسه با بخاری‌های نفت سوز بهتر است، اما روش دائمی مناسب و استانداردی برای تجهیز مدارس به سامانه گرمایشی نیست و جا دارد، مسوولان از روش‌های بهتری استفاده کنند.
دانش‌آموزان به‌دلیل اقتضای سنی خود همواره در حال بازیگوشی هستند و وسایل گرمایشی نباید در دسترس آنها باشد و از این زاویه بخاری‌های تابشی به مراتب بهتر از نوع نفت‌سوز آن است. نصب این نوع بخاری نیازمند تامین زیرساخت‌ها است، بهینه‌سازی برق مدارس، کابل‌کشی، ایجاد داکت، نصب فیوز و افزایش آمپر برق از جمله زیرساخت‌هایی موردنیاز برای نصب بخاری‌های تابشی در مدارس است که هم‌اکنون در حال انجام است.
سرپرست نوسازی کردستان با اشاره به اینکه بخاری‌های تابشی در مدارس یک تا سه کلاسه نصب می‌شوند، گفت: اولویت در توزیع بخاری‌های تابشی با مدارس روستایی است که از بخاری نفتی استفاده می‌کنند و در مراحل بعدی، این نوع بخاری برای مدارس سه کلاس به بالا نیز خریداری و نصب می‌شود.
برای سال آینده نیز دو هزار میلیارد ریال برای موضوع استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی مدارس در کل کشور اختصاص یافته است، این میزان اعتبار باید مستمر در چند سال اختصاص یابد و تنها منوط به یکسال نباشد، تا مشکل سیستم گرمایشی مدارس کشور برطرف شود.
ناظران تاسیسات اداره کل نوسازی مدارس استان با برنامه‌ریزی دقیق و به موقع امکانی را فراهم ساخته‌اند تا بخاری‌های تابشی در زمان تعیین شده نصب شود، تا دانش‌آموزان بتوانند با سهولت و اطمینان خاطر بیشتر، سال تحصیلی را پشت سر بگذارند.
مدارسی که از سیستم گازرسانی مناسبی برخوردار نیستند می‌توانند از این بخاری‌ها که مصرف آن نیز به اندازه یک لامپ هزار وات است و از لحاظ گرمایشی نیز ۲۲ متر را گرم می‌کند، استفاده کنند. معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش کردستان نیز در این ارتباط می‌گوید: با اختصاص ۲۲میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای موضوع استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی مدارس و توزیع بخاری‌های تابشی، حدود دو هزار و ۱۷۷ مدرسه استان به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز می‌شود. ذوالفقار نساج، کمبود اعتبار را مهم‌ترین مشکل این اداره کل در راستای استاندارد‌سازی سیستم گرمایشی مدارس دانست و افزود: برخی از مدارس استان در مسیر گاز قرار دارند، اما اعتبار لازم برای گازرسانی به این مدارس را نداریم.
بیشتر مدارس روستایی استان فاقد سیستم حرارت مرکزی و سامانه گرمایشی استاندارد هستند امام مدارس شهری در این ارتباط مشکل چندانی ندارند. در مجموع با اقدامات در دست اجرا حدود ۳۰۰ مدرسه استان باقی می‌ماند که فاقد سیستم گرمایشی استاندارد است و با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیز می‌توان این سامانه را در این مدارس نصب کرد.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کردستان نیز در ارتباط با موضوع استاندارد بودن سامانه‌های گرمایشی در مدارس گفت: استفاده از بخاری‌های نفت‌سوز در مناطقی که از گاز طبیعی برخوردار است براساس بخشنامه دولت، ممنوع است، به گفته نجم‌الدین شیخ عطاری، بخاری‌های گازسوز مورد استفاده در مدارس نیز باید کاملا استاندارد باشد و در غیر این صورت نباید نصب شوند. به گفته وی، تمام بخاری‌های گازسوز نصب شده در مدارس براساس بررسی‌های انجام شده این اداره کل از استانداردهای مناسب برای استفاده برخوردار هستند و در هیچ مدرسه‌ای در استان از بخاری فاقد استاندارد‌های لازم استفاده نمی‌شود.
وی به کنترل این اداره کل از بازار مبنی بر فروش بخار‌های غیراستاندارد نیز اشاره کرد و گفت: اکنون در استان کردستان واحد تولیدکننده بخاری نداریم، اما بخاری‌های موجود در سطح بازارهای استان را مورد بازرسی قرار می‌دهیم که تاکنون بخاری غیراستاندارد مشاهده نشده است. شیخ عطاری با اشاره به اینکه این اداره کل پرسنل کافی برای بازدید از مدارس برای ارزیابی نحوه کارکرد بخاری‌ها در اختیار ندارد، گفت: آموزش و پرورش نیروی کافی برای این موضوع دارد و درخواست می‌کنیم این اداره کل، خود اقدام به بازدید از سامانه گرمایشی مدارس کند.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی کردستان در ادامه پکیج را استانداردترین وسیله گرمایشی دانست و گفت: این سیستم مشمول استاندارد اجباری است و از این رو به مدارس پیشنهاد می‌دهیم از این سیستم برای تامین گرمایش استفاده کنند. به گفته وی، استفاده از بخاری‌های قطره‌ای نفتی نیز که در گذشته کاربرد داشت به‌دلیل نداشتن کاربرات، ممنوع است و نباید مورد استفاده قرار گیرد. به گفته وی، این بخاری‌ها اکنون به صورت قانونی تولید نمی‌شود و در بازار موجود نیست، اما شاید به صورت کارگاهی تولید شوند. معاون بهره‌برداری شرکت گاز کردستان نیز با اشاره به اینکه ۷۳۰روستای استان هم‌اکنون از نعمت گاز طبیعی برخوردار است، می‌گوید: اولویت این شرکت در گازرسانی به روستاها، مدارس است و اولین علمک را در مدارس و مساجد روستاها نصب می‌کنیم و بستر گازرسانی به مدارس این تعداد روستا را هم‌اکنون فراهم کرده‌ایم.