دنیای اقتصاد - بندرعباس: معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با همراهی معاون امور دریایی این سازمان و سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از مراحل پایانی ساخت فاز نخست پروژه بندرگاه نخل ناخدا دیدن کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در حاشیه این دیدار با ارائه گزارشی درباره ساخت بندر نخل ناخدا گفت: این بندرگاه چند منظوره با هدف سهولت در رفت و آمد شناورها به جزیره هرمز و بندرعباس در مراحل پایانی ساخت است؛ ضمن آنکه در کاهش ترافیک دریایی بندر شهید حقانی نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت. از سوی دیگر، ساکنان جزیره هرمز می‌توانند به راحتی از این بندر استفاده کنند.
وی اضافه کرد: اجرای ساختمان مجتمع‌های تفریحی گردشگری، تجاری و انواع تفریحات آبی به همراه اسکله‌های شناور ویژه پهلوگیری شناورهای مسافری نیز در این بندرگاه پیش‌بینی شده است.استیری با اشاره به پیشرفت فیزیکی قابل توجه درصدی این طرح، گفت: ساخت این بندرگاه چند منظوره ‌از محل اعتبارات داخلی و با هزینه ۱۸۰ میلیارد ریال ‌از اردیبهشت سال ۹۰ در شرقی‌ترین منطقه ساحلی شهر بندرعباس آغاز شد که با تعدیل هزینه‌ها این رقم به ۳۰۰ میلیارد ریال افرایش یافت و در حال حاضر بیش از ۴ هزار متر از کل ۴/۴ کیلومتر مسیر دسترسی و موج‌شکن آن انجام شده است.بندرگاه چند منظوره نخل ناخدا از طرح‌های منحصربه‌فرد بندری کشور است که با هدف کاهش ترافیک دریایی، دسترسی آسان به جزیره هرمز، ایمن‌سازی سفرهای دریایی و رونق گردشگری ساحلی و دریایی در منطقه شرق بندرعباس دردست احداث است.
با بهره‌برداری از این طرح فاصله ۱۹ کیلومتری بندرعباس به جزیره هرمز به ۱۳ کیلومتر کاهش یافته و با رونق تجارت و گردشگری، توسعه چشمگیر جزیره زیبا و تاریخی هرمز را در پی خواهد داشت؛ جزیره‌ای که به‌دلیل ویژگی گنبد و نمکی بودن آن و برخورداری از بیش از ۷۰ طیف رنگی خاک، به جزیره رنگین کمانی خلیج‌فارس شهره شده است و هرساله به‌ویژه در فصل زمستان و تعطیلات نوروزی، هزاران نفر از علاقه‌مندان به گردشگری دریایی و طبیعت بکر خلیج‌فارس را به سوی خود جذب می‌کند.
بر اساس این گزارش در فاز اول این طرح یک جاده دسترسی و موج شکن به طول ۴۴۰۰ متر در داخل دریا و حوضچه‌ای جهت نصب اسکله‌های شناور برای شناورهای مسافری و قایق‌های تفریحی به انضمام امکانات روشنایی، آسفالت و سرویس‌های بهداشتی احداث می‌شود.
با اتمام فاز نخست این پروژه و احداث زیرساخت‌های اولیه بندری و دریایی بلافاصله عملیات اجرایی فاز دوم که شامل احداث پایانه مسافری، هتل، رستوران و کافی شاپ، مرکز تفریحات دریایی و ورزش‌های آبی خواهد بود با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا می‌شود.