جزئیات طرح استقبال از بهار در مشهد
دنیای‌اقتصاد- مشهد- فاطمه رمارم: قائم‌مقام ستاد استقبال از بهار شهرداری مشهد گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین کمپ مشهد با عنوان غدیر ظرفیت نصب پنج هزار چادر را دارد و در مجموع با استفاده از ظرفیت دیگر کمپ‌ها و اماکن 10 هزار فضای نصب چادر ایجاد شده است.
دکترخلیل‌ا... کاظمی بیان کرد: همچنین با توجه به وجود احتمال بارش باران و نزولات جوی، از سوله‌های بحران شهر نیز برای اسکان استفاده خواهد شد.
وی بیان کرد: در این کمپ‌ها امکاناتی از قبیل بازار ارزاق عمومی، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و همچنین وسیله نقلیه جهت انتقال زائران به حرم مطهر رضوی در نظر گرفته شده است. همچنین برای پیشگیری از وقوع حوادث در کمپ‌ها نیروهای آتش‌نشانی و هلال احمر در این اماکن مستقر خواهند بود.
سه ایستگاه استقبال از زائر
قائم‌مقام ستاد استقبال از بهار شهرداری مشهد ادامه داد: با توجه به اهمیت اطلاع‌رسانی و خدمت‌رسانی به زائران در ایام نوروز، سه ایستگاه استقبال از زائر در ورودی‌های مشهد از سمت قوچان، نیشابور و کلات راه‌اندازی خواهد شد.
کاظمی ادامه داد: در کنار این مهم ۲۶ پایگاه اطلاع‌رسانی نیز در شهر به صورت شبانه‌روزی در خدمت زائران خواهند بود.
وی افزود: همچنین سه پایگاه اطلاع‌رسانی نیز در پایانه مسافربری مشهد، فرودگاه و راه‌آهن مستقر خواهد شد.
کاظمی با اشاره به اطلاع‌رسانی به زائران در خروجی شهرهای استان خراسان رضوی نیز بیان کرد: ۲۰۰ هزار نسخه ویژه‌نامه حاوی اطلاعات مورد نیاز زائران در شهر مشهد از ۲۰ اسفندماه در مبادی خروجی شهرهای استان بین زائران و مسافران نوروزی توزیع می‌شود.
وی تصریح کرد: توزیع ۶۰۰ هزار نقشه معرفی اماکن زیارتی و گردشگری و ۱۰ هزار نسخه کتابچه مشهد نیز از دیگر اقدامات برنامه‌ریزی شده در این حوزه است.
قائم‌مقام ستاد استقبال از بهار شهرداری مشهد بیان کرد: همچنین تلفن ملی ۰۹۶۳۰۸ نیز پاسخگوی زائران و مسافران خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه اولویت‌ها و برنامه‌های شهرداری برای استقبال از بهار ۹۳ برگرفته از نتایج نظرسنجی از زائران و مجاوران با رصد تنگناها و مشکلات است، تصریح کرد: مهم‌ترین خواسته‌های مردم و زائران رفع مشکلات ترافیکی و حمل‌ونقل عمومی بوده است و از عملکرد برخی تاکسیرانان و کمبود پارکینگ عمومی نارضایتی داشته‌اند که برای بهبود این موارد در سال جدید برنامه ریزی شده است.
کاشت ۹ میلیون بوته گل
وی در ادامه به زیباسازی و گل‌آرایی شهر در استقبال از نوروز ۹۳ اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۷ میلیون بوته گل در آستانه نوروز در سطح شهر مشهد کاشته شد که به‌منظور استقبال از نوروز سال ۹۳ این میزان با افزایش ۲۰ درصدی به ۹ میلیون بوته گل رسیده است.
کاظمی بیان کرد: در طرح گلکاری سطح شهر برای نوروز ۹۳، بیشتر از گل‌های دائمی و ماندگار استفاده شده که این اقدام میزان هزینه‌ها را نیز کاهش داده است.
وی در خصوص نصب المان‌های گل نیز گفت: برای نوروز ۹۳ سازه المان‌های گل سال‌های ۹۱ و ۹۲ آماده‌سازی و گلکاری می‌شود که در این اقدام ۱۵۸ المان گل نصب خواهد شد.
قائم‌مقام ستاد استقبال از بهار شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین ۴۲۹۳ باکس گل نیز گل‌آرایی و نصب می‌شود.
معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: همچنین با هماهنگی با واحد سد معبر شهرداری مشهد، به‌منظور ایجاد زیبایی بصری شهر در ایام نوروز گل‌فروشی‌های سطح شهر می‌توانند نسبت به گل‌آرایی جلوی واحد صنفی خود اقدام کنند.
به گفته کاظمی ۴۸ المان جدید نیز با طرح‌های مختلف به مناسبت دهه فاطمیه نصب خواهد شد.
۲۲۰ دستگاه سقاخانه و آبخوری
کاظمی در ادامه گفت: برای رفاه حال زائران در نوروز ۹۳ بالغ بر ۱۴۰۰ دستگاه سرویس بهداشتی سیار و ۲۲۰ دستگاه سقاخانه و آبخوری در سطح شهر نصب و تجهیز می‌شود.
وی بیان کرد: همچنین معابر اطراف حرم مطهر رضوی به صورت سه شیفته روفت و روب می‌شود.
قائم‌مقام ستاد استقبال از بهار شهرداری مشهد افزود: استقرار خودروهای آتش‌نشانی در ۴۲ نقطه از سطح شهر مشهد، امحا و پاکسازی نازیبایی‌های شهر، تغییر رنگ جداول مشهد از سیاه و سفید به سبز و سفید، نصب ۱۰۰ هزار مترمربع پارچه الوان، اجرای ۴۲۰۰ مترمربع نقاشی دیواری در سطوح یک و دو، اجرای طرح جمع‌آوری لوازم مستعمل شهروندان، اهدای سبزه و بن خرید ارزاق عمومی به شهروندان در ایستگاه‌های مبادله پسماند و... از جمله فعالیت‌های شهرداری در طرح استقبال از بهار ۹۳ است.
وی درخصوص خدمت‌رسانی به مناطق الحاقی خدماتی شهرداری مشهد نیز بیان کرد: با توجه به اینکه طی یکسال گذشته مناطق جدیدی از جمله محدوده بولوار توس به حوزه خدماتی شهرداری مشهد اضافه شده برای نوروز ۹۳ اقدامات و خدماتی از قبیل زیباسازی و نصب المان در نظر گرفته شده است.
رضایت ۸۵ درصدی زائران
در ادامه قائم‌مقام ستاد استقبال از بهار شهرداری مشهد با اشاره به انجام نظرسنجی از زائران و مجاوران در خصوص فعالیت‌های شهرداری در نوروز سال ۹۲ بیان کرد: با انجام این نظرسنجی مشخص شد ۸۵ درصد از زائران و ۸۳ درصد از شهروندان از فعالیت‌های شهرداری در حوزه زیباسازی شهر در نوروز رضایت داشتند.
کاظمی گفت: همچنین میزان رضایتمندی زائران در حوزه حمل‌ونقل نیز ۶۲ درصد بوده است.
به گفته وی ازجمله اولویت‌های زائران شهر مشهد طبق نظرسنجی انجام شده در نوروز سال ۹۲ می‌توان به حل مشکلات ترافیکی، حمل‌ونقل و ایجاد جای پارک اشاره کرد.