دنیای اقتصاد- کرج- رسول باقری: نخستین سامانه کشوری جامع بازرسی مرکز سلامت محیط و کار با هدف استفاده از ظرفیت‌های الکترونیک و نظارت‌های بیشتر و دقیق‌تر در حوزه بهداشت و سلامت محیط و کار در البرز رونمایی شد.
به گزارش پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، رئیس سامانه جامع بازرسی سلامت محیط و کار در این مراسم، رونمایی از این سامانه را
نقطه عطفی در فعالیت‌های ۶۰ ساله بهداشت محیط دانست و گفت: اگر تیم‌های دانشگاهی بهداشتی و هر ارگان مرتبط با بهداشت و سلامت مردم به سمت سیستم‌های الکترونیک حرکت نکنند عقب افتاده‌اند زیرا برای صیانت از سلامت مردم و تاثیرگذاری عملیات‌های بهداشتی همیشه باید یک گام جلوتر باشیم.
بیگلو ادامه داد: خوشبختانه با راه‌اندازی سامانه جامع، دیگر گزارش‌ها در چرخه یک بوروکراسی اداری با زمان طولانی قرار نخواهد گرفت و در مدت زمان کوتاه اطلاعات و گزارش‌ها به دست مسوولان مربوط خواهد رسید.
وی با بیان اینکه سامانه جامع بازرسی بیش از ۷۰ فرآیند بهداشت محیط و کار را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: در این سامانه علاوه‌بر ورود مسوولان به اقتضای حوزه جغرافیایی خود و استفاده از اطلاعات دو نام کاربری درون سازمانی و
برون سازمانی تعریف شده است که برای مثال در نام کاربری برون سازمانی، مدیران آبفا در کل کشور می‌توانند آخرین وضعیت کنترل کیفیت آب را در منطقه کاری خود مشاهده و اقدام به انجام عملیات کنند. رئیس سامانه جامع بازرسی سلامت محیط و کار تصریح کرد: همچنین بخشی دیگر تحت عنوان خوداظهاری و خودکنترلی در این سامانه تعبیه شده است که در این قسمت تمامی کارفرمایان، صاحبان صنایع، رستوران‌داران و مراکز تهیه و توزیع غذا با کد ملی در این سامانه تعریف شده و آنها نیز می‌توانند تمامی بازرسی صنف خود را در این قسمت مشاهده کنند. بیگلو با بیان اینکه در قسمت خوداظهاری با گزارش توسط افراد میزان نظارت‌ها بیشتر و دقیق‌تر خواهد شد گفت: امید است در طول ۲ تا سه سال آینده میزان تطابق نظرات کارشناسان بازرس و خوداظهاری‌های متصدیان به ۹۰ درصد برسد زیرا در این صورت منابع کمتری صرف بازرسی‌ها خواهد شد. وی افزود: این سامانه به بخش نظرات مردمی و نیز استفاده آنان مجهز است و در بخشی دیگر برای اطلاع از رستوران‌ها و درجه بهداشتی آنها با در اختیار داشتن اینترنت حتی روی گوشی‌های تلفن همراه می‌توان با جست‌وجو روی نقشه به شعاع۲ کیلومتر از محل مورد نظر رستوران‌ها را شناسایی و از درجه بهداشتی آنها مطلع شد.
رئیس این سامانه در پایان اعلام کرد: امید است با استقرار این سامانه از ابتدای نوروز امسال بتوان خدمات بهتری را به مردم ارائه کرد. در ادامه این مراسم محمد حسن ناصری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار کرد: راه‌اندازی این سامانه الکترونیک، بهداشت محیط کار را به صورت عملیاتی به سمت تشکیل دولت الکترونیک که از مهمترین اهداف و برنامه‌های سیاست‌گذاری شده در اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در ارتباط با استفاده از ظرفیت‌های الکترونیک است هدایت می‌کند. وی با بیان اینکه این سامانه ویترین سلامت دانشگاه‌ها محسوب می‌شود، گفت: ارتقای بهره‌وری و صرفه‌جویی در منابع مهمترین اهداف راه‌اندازی سامانه جامع بازرسی است و ما با شفاف‌سازی فرآیندها و به روز رسانی می‌توانیم پاسخگوی شهروندان باشیم.