دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: مساله انتقال آب در طرح بهشت آباد برای مصرف در بخش کشاورزی و صنعت منتفی شده است. احمد سیاحی افزود: هیچ‌کس در استان خوزستان مخالفتی با انتقال آب برای مصارف آشامیدنی ندارد و رودخانه کارون نعمتی است که همه مردم ایران باید از آن برخوردار باشند.

وی ادامه داد: خوزستان استانی خشک و نیمه خشک است و میزان بارش باران سالانه در این استان ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلی‌متر در سال است و بیش از ۸۵ درصد از آب آشامیدنی مردم شهر‌های مختلف استان از رودخانه کارون تامین می‌شود.

سیاحی افزود: در طرح انتقال آب یکی از مسائلی که مسوولان استان با اجرای آن مخالفت داشتند، انتقال یک میلیارد و ۲۰۰میلیون متر مکعب آب در سال است که در جلسات برگزار شده در شورای‌عالی آب کشور این میزان به ۵۸۰ میلیون متر مکعب در سال کاهش یافت.

وی ادامه داد: همچنین طرح ساخت تونل برای انتقال آب در طرح بهشت‌آباد نیز منتفی شده است، زیرا ساخت تونلی با ارتفاع ۱۰متر و با عرض ۶ متر برای طرحی مانند بهشت‌آباد توجیه نداشته و با اجرای تونل امکان برآورد دقیق از میزان انتقال آب به استان‌های مقصد وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: در طرح اولیه، آب انتقال یافته از سرشاخه‌های کارون ابتدا باید به اصفهان انتقال داده می‌شد و سپس به استان‌های یزد و کرمان منتقل می‌شد که معین شد آب مورد نیاز استان‌های یزد و کرمان به‌طور مستقیم از سرشاخه‌های کارون منتقل شود.

سیاحی درخصوص میزان دقیق انتقال آب در طرح بهشت‌آباد به استان‌های مقصد گفت: بر اساس آخرین تصمیمات معین شد سالانه میزان ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب به استان کرمان، ۱۵۰ میلیون متر مکعب به استان یزد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب نیز به استان اصفهان منتقل شود.

وی درخصوص طرح انتقال آب به استان قم نیز گفت: در این طرح نیز سالانه ۶۷ میلیون متر مکعب آب از سرشاخه‌های کارون برای مصارف آشامیدنی منتقل خواهد شد. معاون عمرانی استاندار خوزستان درباره میزان شوری آب پشت سد گتوند گفت: میزان شوری آب پشت سد گتوند به شکل قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته و ۱۵تا ۲۵ درصد از میزان شوری رودخانه کارون متاثر از سد گتوند است. سیاحی ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده میزان شوری آب این سد بین هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۸۰۰ میکروموس است که به همین منظور وزارت نیرو به عنوان متولی این طرح باید راهکاری برای خروج نمک موجود در آب این سد ارائه دهد. وی بیان کرد: معین شده طی پنج سال آینده تمامی آب شور پشت سد گتوند از طریق خط انتقال به طول ۲۲۰ کیلومتر به خلیج‌فارس منتقل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان افزود: تا پایان سال ۹۰ میزان نمک آب پشت دریاچه سد گتوند سه و نیم میلیون تن بود که این میزان در پایان سال ۹۱ به بیش از هفت میلیون و ۷۰۰ تن رسیده است. سیاحی با اشاره به اینکه پروژه سد گتوند یکی از طرح‌های ملی است و وزارت نیرو باید در بحث شوری آب این سد مدیریت لازم را داشته باشد، گفت: مسوولان استان خوزستان اجازه نخواهند داد تغییراتی در کیفیت رودخانه کارون ایجاد شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه در خوزستان آب باکیفیت وجود ندارد، افزود: با توجه به وجود آلاینده‌های موجود در مسیر رودخانه کارون، هم‌اکنون یکی از مشکلات اساسی در استان خوزستان تامین آب آشامیدنی با کیفیت است.

وی ادامه داد: مشکل تامین آب با کیفیت برای مصارف آشامیدنی در استان خوزستان با اعتبارات یک هزار میلیارد ریالی نیز حل نخواهد شد.

سیاحی با اشاره به اجرای طرح‌های آبرسانی در استان خوزستان افزود: در صورتی که سه طرح آب رسانی غدیر با حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار، طرح آبرسانی جنوب شرق از سد کوثر با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار و طرح انتقال آب شمال شرق استان با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال اجرایی شود، شاهد رفع مشکلات استان در بخش تامین آب آشامیدنی در تمامی شهر‌های استان خواهیم بود.

وی افزود: برای اجرای این سه طرح به ۱۲۰ میلیار ریال اعتبار نیاز است که با توجه به اعتبارات حال حاضر اتمام این پروژه‌ها انجام نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های کاری امسال اجرای پروژه‌های حوزه بهداشت و درمان استان است، افزود: در استان خوزستان بیمارستان‌هایی وجود دارد که با گذشت بیش از ۲۰ سال از زمان ساخت، هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: ۸۷ طرح عمرانی در استان خوزستان وجود دارد و باید توسط وزارت نفت اجرا شود که رایزنی‌های لازم برای آغاز اجرای این طرح‌ها از سوی وزارت نفت در استان خوزستان آغاز شده است.

سیاحی با بیان اینکه کار راهداری از راه‌سازی مهم‌تر است، افزود: تمامی کانون‌های حادثه‌خیز استان شناسایی شده و در چهار ماه گذشته، ۲هزار و ۲۰۰کیلومتر از جاده‌های استان خط‌کشی شده است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون در استان خوزستان با کمبود ۱۴ هزار تابلوی راهنمایی و رانندگی مواجه هستیم، گفت: در سال‌جاری، تلاش می‌کنیم که این کمبودها برای افزایش و ارتقای ایمنی راه‌های استان برطرف شود. سیاحی درخصوص وضعیت جابه‌جایی مناطق آلوده مسجد سلیمان نیز بیان کرد: معین شده که در فاز نخست این طرح یک هزار و ۲۰۰واحد به ساکنان مناطق آلوده در مسجد سلیمان تحویل داده شود.

وی درخصوص آخرین وضعیت مترو کلان‌شهر اهواز نیز گفت: بانک تجارت با وثیقه‌های معین شده از سوی شهرداری اهواز موافقت کرده و امیدواریم تا پایان سال‌جاری، خط یک مترو اهواز راه‌اندازی شود. سیاحی در ادامه با تاکید بر نقش استان خوزستان در اقتصاد بین‌المللی کشور گفت: در خوزستان ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد و این استان به نوعی ملی‌ترین استان کشور محسوب می‌شود. وی اظهار امیدواری کرد؛ در پایان امسال شاهد شکوفایی استان در تمامی بخش‌های اقتصادی، تولیدی، اشتغال و سایر بخش‌ها باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه در چهار ماه گذشته، تمامی مشکلات استان اولویت‌بندی شده است، افزود: یکی از مسائل مهم در استان عدم‌توزیع عادلانه اعتبارات در شهر‌های مختلف بود که در سال‌جاری، اعتبارات عمرانی براساس طرح‌های نیمه‌تمام و میزان توسعه‌یافتگی شهرستان‌ها توزیع می‌شود.