دنیای اقتصاد، بجنورد، فاطمه برزگر: راه‌اندازی بازارچه مرزی مهم‌ترین دغدغه صادرکنندگان خراسان شمالی به شمار می‌رود. این درحالی است که میلیون‌ها دلار کالا از این استان به ۱۵ کشور جهان صادر شده است. نماینده مردم بجنورد، مانه وسملقان، جاجرم و گرمه و راز وجرگلان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه، شهرهای مرزی می‌توانند در رونق صادرات اثر‌گذار باشند، گفت: استان خراسان شمالی دارای صنایع دستی ارزشمندی است که می‌تواند با سرمایه‌گذاری به کمک صادرات بیاید. وی افزود: براین اساس، راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی در این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

این درحالی است که طرح احداث بازارچه مرزی پرسه و سو با وجود اینکه سال‌ها از تصویب آن می‌گذرد، اما همچنان اجرایی نشده است. قاسم جعفری تمایل نداشتن کشور ترکمنستان را دلیل این تاخیر عنوان کرد و افزود: بازگشایی بازارچه مرزی دراین استان کمک شایانی در توسعه صادرات این استان خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه این بازارچه قبل از موافقت کشور ترکمنستان برای بازگشایی آن مصوب شد، درخواست کرد تا مسوولان کشوری پیگیری‌های لازم را برای راه‌اندازی این بازارچه داشته باشند. البته حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه نیز در سال گذشته این خبر خوش را برای صادرکنندگان مستقر در این استان داشت که برای راه‌اندازی بازارچه مرزی میان خراسان شمالی و ترکمنستان رایزنی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

این درحالی است که همچنان جعفری به صراحت می‌گوید: به‌طور قطع راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی به ایجاد اشتغال در منطقه کمک خواهد کرد. وی می‌افزاید: علاوه براین، گلیم، فرش و پشتی ترکمن، ازجمله صنایع دستی این منطقه هستند که می‌توانند در رونق صادرات اثرگذار باشند.

به گفته وی، تاکنون صادرکنندگان استان از لحاظ نقدینگی برای تداوم فعالیت‌های خود با مشکل مواجه هستند.

جعفری بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی و نرخ ارز خارجی مورد نیاز برای تامین مواد اولیه را از دیگر مشکلاتی دانست که این افراد با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.