دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در خصوص وضعیت منابع آبی و چگونگی تامین و میزان آب مورد نیاز کشاورزان گفت: در سال آبی ۹۳- ۹۲ با توجه به کشت‌های انجام شده فراتر از برنامه، تامین آب در حوزه‌های مختلف برای کشت زمستانه برای حوضه دز ۲۷۷۵ میلیون متر مکعب، کارون ۴ میلیون و ۴۸۴ متر مکعب، کرخه ۱۳۴۱ میلیون متر مکعب و مارون ۸۲۰ میلیون متر مکعب تامین شد که با توجه به افزایش نیاز آبی نسبت به برنامه‌ریزی انجام شده، ما را در تامین آب فصل تابستانه با محدودیت‌هایی روبه‌رو ساخته است. فتح‌الله دهکردی اظهارکرد: با توجه به گزارش‌های آماری، آورد حوضه‌های مختلف از اول مهر ماه ۹۲ تا خردادماه امسال، در حوضه کارون ۷۷ درصد سال‌های نرمال آورد آب داشته‌ایم و در حوضه دز ۷۰ درصد نسبت به سال‌های نرمال بوده است. در مجموع کارون بزرگ با ۲۶ درصد کاهش نسبت به سال‌های گذشته با کاهش ورودی مواجه بوده و در حوضه کرخه وضعیت نگران‌کننده و با کاهش ۶۸ درصدی نسبت به میانگین آماری مواجه است.

وی افزود: در مجموع در کل استان خوزستان اگرچه ارتباط حوضه‌ها با منابع یا کم است یا اصلا ارتباط ندارند، اما میزان آن ۶۵ درصد نسبت به سال‌های گذشته بوده و ۳۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. از طرفی در حوضه‌های کرخه و مارون افزایش مصرف، در فصل زمستان را شاهد بوده‌ایم که کلا مصارف تابستانه را با چالش روبه‌رو ساخته است.

دهکردی عنوان‌کرد: در فصل زمستان، مصارف در حوضه کارون و دز به صورت نرمال انجام شده و با برنامه‌ریزی انجام شده تطبیق دارد اما افزایش مصرف در حوضه‌های کرخه و شاوور محدودیت‌های تابستانه را الزامی کرده است.

وی بیان ‌کرد: در حال حاضر ذخایر سدها بیانگر عدم آبگیری به صورت کامل بوده و دوره آبگیری نیز به پایان رسیده است؛ از طرفی متاسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل یکسری اظهارنظرهای غیرکارشناسی که در استان شکل گرفت و بدون توجه به تبعات آن گرایش شدیدی بین کشاورزان برای کشت‌های پر مصرف شد و به نسبت توسعه این قبیل کشت‌ها سایر کشاورزان با محدودیت کمی و کیفی مواجه شده و سطح زیرکشت حوضه‌های پایین دست به شدت کاهش می‌یابد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: توسعه کشت شلتوک، ذرت و پرورش ماهی با مصرف آب بین ۴ تا ۵ برابر سایر محصولات که مصرف تابستانه از قبیل ماش، لوبیا و کنجد، یک گرایش خیلی خطرناک در استان به حساب می‌آید و امیدواریم متولیان بخش کشاورزی با ترویج کشت محصولات با مصرف آب معقول، به این معضل بزرگ فایق آیند.

دهکردی خاطرنشان ‌کرد: طبق برنامه‌ریزی که با هماهنگی مدیرکل مدیریت بحران استانداری و جهاد کشاورزی استان برای خشکسالی صورت پذیرفته، از حجم کل ذخایر سدها و با احتساب آورد ماه‌های خرداد تا پایان شهریور حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب برای برنامه‌ریزی مصارف تابستانه و پاییزه در اختیار است که دوسوم جهت مصارف تابستانه و یک‌سوم به مصارف پاییزه اختصاص یافته است. بر همین اساس و در صورت انجام الگوی کشت نرمال و احتراز از کشت‌های پرمصرف، امکان کشت در حوضه‌های دز و کارون تا سقف ۱۰۰ درصد و حوضه‌های کرخه و مارون ۷۰ درصد تامین آب خواهد شد. وی افزود: تاکید ما بر جلوگیری از توسعه کشت‌های پر مصرف مثل شلتوک و ذرت است. شهرهای بالا دستی باید از کشت محصولات پر مصرف خودداری کنند تا پایین‌دستی‌ها هم اصراری بر کشت این قبیل محصولات نداشته باشند. بدیهی است اگر همراهی ادارات و نهادهای ذی‌ربط بر اساس این اطلاعات نباشد، کشاورزان با خسارات جبران‌ناپذیری روبه‌رو خواهند شد و کمبود آب، آنها را دچار خسارت زیادی خواهد کرد.

دهکردی اظهار کرد: در حوضه‌های دز و کارون، به‌رغم اینکه آب متناسب با کشت سال‌های نرمال امکان‌پذیر است، تاکید می‌کنیم از کاربرهای پرمصرف مثل شلتوک و توسعه پرورش ماهی خودداری شود. برداشت‌های بی‌رویه و پساب‌های آلوده باعث می‌شود که کیفیت آب در پایین دست کارون با مشکل مواجه شود. در پایین دست نخیلات آبادان وجود دارد. آبگیری نخیلات آبادان از طریق بهمنشیر انجام می‌شود و مصرف بی‌رویه آب در بالادست و ورود پساب آلوده می‌تواند تولید نخیلات در آبادان و خرمشهر را با افت شدید مواجه کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با پرهیز از مصرف بی‌رویه و اولویت دادن به کشت محصولات متناسب با محدودیت منابع آب، بتوانیم جوابگوی تامین آب کلیه کشت‌های تابستانه در حوضه‌های مختلف باشیم.