ضرورت تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی

دنیای اقتصاد، بجنورد، فاطمه برزگر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی باتوجه به خشکسالی و کمبود آب در این استان برتکمیل مجتمع‌‌های آبرسانی روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار استان تاکید کرد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی افزود: با تکمیل این پروژه‌ها حدود ۴/۹۹ درصد جمعیت روستایی استان را تحت پوشش قرار خواهیم داد. حمید روشن روان با اعلام اینکه تاکنون ۳۰ مجتمع روستایی نیمه تمام در روستاهای استان داریم که متوسط پیشرفت آنها ۶۰ درصد است، تصریح کرد: به همین منظور در حال حاضر ۳۷۱ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که برای تکمیل آنها به ۲ هزار و ۷۹۴ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

خراسان شمالی جزو سه استان کم آب

وی باتوجه به اینکه امسال به‌دلیل خشکسالی و گرمای شدید تابستان به طور حتم با مشکلات آبرسانی به‌ویژه در مناطق روستایی مواجه خواهیم شد، افزود: طبق آمار این استان جزو سه استانی است که با کمبود بارش مواجه بوده است.

وی افزود: براین اساس ضروری است سرعت بیشتری در تکمیل مجتمع‌های بالای ۲۰ هزارنفر خانوار و۳۰ مجتمع نیمه تمام بپردازیم و همچنین در سال جاری در حوزه مدیریت بحران خشکسالی و کاهش هدر رفت آب است.

روشن روان عمده اقدامات این شرکت را در سال‌جاری، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آبرسانی روستاها، بازسازی شبکه‌ها و تاسیسات فرسوده آب، تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی و بهسازی و ایجاد منابع آبی جدید اعلام کرد و افزود: ۲۵۸ روستا به علل مختلف خارج از خدمات این شرکت هستند.

مدیرعامل آبفار خراسان شمالی به ۸۵۶ روستای خراسان شمالی اشاره کرد وافزود: از این تعداد ۶۰۷ روستا تحت پوشش این شرکت هستند. وی ادامه داد: از تعداد ۶۰۷ روستای تحت پوشش با جمعیت ۴۱۷ هزار نفر، ۶۰۷ روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هستند، ۲۵۸روستا به علل مختلف خارج از خدمات این شرکت هستند.

وی با تصریح اینکه حدود ۹۸ درصد روستاهای استان از نعمت آب برخوردارند، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۸ روستا فاقد آب هستند.

آبرسانی ۱۱۳ روستای خراسان شمالی با تانکر

روشن روان با اعلام اینکه ۱۱۳ روستا از بین ۸ شهرستان استان با تانکر سیار آبرسانی می‌شود، افزود: به این منظور ۷ هزار و ۲۶۰ سرویس به روستاهای استان انتقال دادیم وهم اکنون ۹۷ تانکر ثابت دراستان داریم که از توان بخش خصوصی استفاده می‌کنند. وی به ۴۵۲ منبع آب از چشمه، قنات، چاه‌های زیرزمینی و... در استان اشاره کرد که هزار و ۴۳۶ لیتر در ثانیه آب روستاها را تامین می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۶۲۳ مخزن بتنی هوایی و زمینی با ظرفیت ۷۱ هزار و ۷۳۹ مترمکعب وجود دارد، افزود: در حال حاضر ۲۳۸ کلرزن گازی و قطره‌ای برای گندزدایی و تصفیه آب شرب روستایی فعال است. مدیرعامل شرکت آبفار خراسان شمالی شاخص آب روستایی استان را ۵/۷۱ درصد اعلام کرد و افزود: این درحالی است که این شاخص در کشور ۴/۷۷ درصد است.

روشن روان همچنین سرانه مصرف آب هر مشترک روستایی را ۷/۱۳ مترمکعب عنوان کرد و گفت: درصدد یم این سرانه مصرف را به عدد ۱۰ برسانیم که نیازمند مصرف بهینه و درست آب از جامعه روستایی هستیم.

بدهی ۸/۱ میلیارد تومانی مشترکان روستایی

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب خراسان شمالی به ۲۵ میلیارد و ۸۹۴ میلیون تومان اعتبارات سال ۹۲ این شرکت اشاره کرد و گفت: از این میزان اعتبار ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از سفر رهبری به استان بوده و بقیه مربوط به اعتبارات استانی بوده است.

روشن روان در ادامه متوسط بدهی مشترکان به شرکت آبفار روستایی استان را تا پایان اردیبهشت امسال ۸/۱ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی با اشاره به کمبود آب و خشکسالی استان، مدیریت مصرف آب را یکی از کارهای جدی در سال ۹۳ اعلام کرد.