دنیای اقتصاد، همدان، محبوبه یادگاری: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: با توجه به مشکل کم آبی در استان همدان باید به این نکته دقت داشته باشیم و برای حل مشکل کم آبی استان حرکت کنیم.

مهندس علیرضا رنجبرضرابی با تاکید بر اینکه استان همدان کاربری اراضی بالایی دارد، عنوان کرد: همدان بعد از اردبیل در زمینه کاربری اراضی رتبه دوم را دارد.

وی با اشاره به اینکه در مرکز تحقیقات استان همدان بیش از ۹۵ نفر هیات علمی در حال فعالیت هستند، بیان کرد: در استان همدان یک پشتوانه قوی داریم که در راستای تغییر الگوی کشت و فعالیت‌های مختلف کشاورزی دیگر فعالیت می‌کنند.

رنجبر ضرابی تصریح کرد: فعالیت‌های مختلفی در زمینه افزایش کیفیت کشت محصولات کشاورزی و همچنین تولید در حال انجام است. وی ابراز کرد: خوشبختانه در حال حاضر کشاورزان برای افزایش سطح زیرکشت و بالا بردن کیفیت محصولات خود بیشتر به سمت مکانیزاسیون و تکنولوژی پیش می‌روند.

رنجبر ضرابی با اشاره به بحث مکانیزاسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: مکانیزاسیون به معنی کاهش نیروی انسانی برای انجام کارها و حرکت به سمت استفاده از سیستم‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه در استان همدان بیشترین فشار روی دوش بخش کشاورزی قرار دارد، عنوان کرد: در تمام دنیا ارزش افزوده در بخش کشاورزی رو به پایین است؛ اما شاهد این هستیم که این رقم در ایران و استان همدان بالا است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: در ۱۰ سال منتهی به سال ۹۰ میزان ارزش افزوده در کشور ایران در بخش کشاورزی ۶/۱۳درصد بوده که اکنون به ۸ درصد رسیده است. وی ادامه داد: این میزان در استان همدان طی ۱۰ سال منتهی به سال ۹۰ از رقم ۹/۲۸ به ۵/۱۹ درصد رسیده است.

رنجبر ضرابی اذعان کرد: تمام این ارقام نشان‌دهنده این است که اقتصاد استان بر دوش بخش کشاورزی است.

وی ابراز کرد: برای اینکه بتوانیم این فشار را از روی بخش کشاورزی برداریم، باید وظایف بین همه دستگاه‌ها تقسیم شود و همه دستگاه‌ها باهم همکاری داشته باشند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به بحث به‌کارگیری آبیاری تحت فشار در استان همدان افزود: در استان همدان ۳۵ درصد مزارع کشاورزی به‌صورت آبیاری سنتی و ۶۵ درصد زیر پوشش آبیاری تحت فشار هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه همدان با مشکل جدی کم آبی در بخش کشاورزی روبه‌رو است در همین راستا در تلاش هستیم تا آبیاری تحت فشار را در مساحتی گسترده‌تر انجام دهیم.

رنجبر ضرابی با تاکید بر مطرح شدن بحث تغییر سطح الگوی کشت در استان همدان بیان کرد: در سطح کشور ۱۰ استان برای انجام طرح تغییر الگوی کشت در حال فعالیت هستند که همدان نیز جزو این ۱۰ استان است. وی یادآور شد: بحث تغییر الگوی کشت برای افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی و همچنین بالا بردن کیفیت محصولات صورت می‌گیرد.