صدور نخستین محموله آهن از آستارا

دنیای اقتصاد، رشت: در روزهای گذشته همزمان با پهلوگیری کشتی دیبا متعلق به کشتیرانی دریای خزر با بار۲۵۰۰ تنی شمش آهن، در بندر آستارا، بسیاری از کارشناسان حوزه بندری در استان‌های شمالی کشور نوید روزهای خوش در حوزه اقتصاد بندری شهر آستارا را دادند. کشتی یاد شده با حمل محموله خود از بندر اکتائو پس از اتمام عملیات تخلیه در بندر آستارا، محموله دیگری را (میلگرد) به مقصد بندر باکوی آذربایجان حمل کرد که از حیث همزمانی این جابه‌جایی کالا در این بندر حائز اهمیت بود. ارزش ریالی این جابه‌جایی کالا بیش از ۵۰ میلیارد ریال عنوان شده که می‌تواند از حیث افزایش سطح بهره‌وری و تجارت دریایی در منطقه آستارا پیام‌رسان روزهای بهتری برای دستیابی به بازار بزرگ و سودآور آسیای میانه باشد.

حرکتی که می‌تواند در تداوم تلاش‌های انجام شده طی یکسال گذشته انجام شود، تلاش‌هایی که در نتیجه آن، با انجام عملیات تخلیه و بارگیری۳۰ کشتی صادراتی و ۲ کشتی وارداتی به‌صورت سرجمع ۳۵ هزار تن کالا از مبدأ و مقصد این بندر جابه‌جا شده است که ارزش کالاهای جابه‌جا شده از سوی مدیریت بندر آستارا حدودا ۲۶۷ میلیارد ریال برآورد شده است.

این حجم جابه‌جایی از یک بندر تازه تاسیس یک پیام روشن برای همگان دارد و آن اینکه اگر دولت و مدیران عالی استان، رونق اقتصادی این بندر را به منزله یک فرصت اقتصادی جدید تلقی کنند و در زمینه‌سازی ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی گام‌های اساسی تری برداشته شود، می‌توان در آینده نزدیک شاهد شکوفایی هر چه بیشتر بندر استراتژیک آستارا بود، بندری که به واسطه موقعیت ژئوپلتیک خود می‌تواند سهم قابل توجهی از داد و ستد در بازار چندین میلیون نفری آسیای میانه را به خود اختصاص دهد. بازار وسیعی که تاکنون در زمینه تبادل کالا و به‌ویژه صادرات به آن کمتر توجه شده است و در این اثنا کشور‌های همسایه همچون ترکیه توانسته‌اند با بهره‌گیری از خلأ به وجود آمده، سهم وسیعی از داد و ستد در این بازار را به خود اختصاص دهند.

از همین رو می‌توان عملکرد یکسال اخیر بندر آستارا را به منزله سهمی جدید در سبد آورده و فرآورده‌های اقتصاد ملی محسوب کرد. به ویژه اینکه ورود ایران به بازارهای آسیای میانه که در سال‌های دهه هفتاد آغاز شده بود و پس از ورود رقبای قدرتمندی همچون ترکیه و اروپای شمالی به پس رانده شد اینک با توان و محاسبات جدید و فرصت‌های مناسب‌تر وارد آزمون جدیدتری شود.

همچنین با آماده‌سازی منطقه ویژه اقتصادی، قدر مسلم ورود بخشی از تجهیزات استراتژیک تسهیل یافته و در وضعیت کنونی کشور که آماج تحریم بین‌المللی قرار گرفته این عامل می‌تواند فرصت مناسبی برای بازار سرمایه ایران تلقی شود.امکان صادرات، ترانزیت، ترانشیب و صدور مجدد کالا بدون هرگونه تشریفات گمرکی و امکان بسته‌بندی کالاها برای صادرات مجدد می‌تواند از دیگر مزیت‌های اقتصادی این بندر محسوب شود.

به‌علاوه آنکه بندر تجاری آستارا به‌دلیل واقع شدن در منتهی الیه شمال غرب استان ـ دورترین شهر به مرکز استان ـ و همجوار بودن با یک استان ترک زبان، تاکنون کمتر مورد توجه مدیران عالی استان قرار گرفته بیشتر یکی از شهرهایی محسوب می‌شد که بیشتر تبادلات و روابط تجاری و بازرگانی خود را از طریق استان همجوار تحت پوشش قرار می‌داد. اینک با بهره‌گیری از موقعیت منطقه‌ای، مزیت‌های اقتصادی و نیز ژئوپولتیکی می‌توان به دیگر ارزش‌های اقتصادی منطقه توجه ویژه نشان داد.

در پایان جای امیدواری دارد که با یک عزم همگانی در سطح مسوولان استانی چرخه اقتصاد بندر آستارا متناسب با ظرفیت‌های این بندر و توان استراتژیک بندر یاد شده پررونق‌تر از گذشته و با سرعت بیشتری حول منافع ملی بچرخد.