دنیای‌اقتصاد، کرج، رسول باقری: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج از تصویب اجرای طرح احداث کارخانه بازیافت خاک و نخاله در منطقه حصار کرج خبر داد. رضا زین‌العابدینی اظهار کرد: این طرح در جلسه کمیسیون ماده ۸ در محل استانداری مورد تصویب قرار گرفت.

این مسوول ظرفیت پذیرش مجموعه کارخانجات بازیافت نخاله‌های ساختمانی را سالانه یک میلیون تن اعلام کرد و افزود: این میزان در روز و به‌صورت میانگین سه هزار و ۳۰۰ تن است.

وی مساحت تقریبی کارخانه خاک و نخاله را ۱۰ هکتار عنوان کرد و گفت: این کارخانه در یک قطعه زمین تسطیح شده در اراضی تحت مراقبت و کنترل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج به بهره‌برداری خواهد رسید.

زین‌العابدینی با بیان اینکه هم‌‌اکنون روند ساخت‌وسازها در این کلان‌شهر افزایش یافته است، افزود: به تبع افزایش این ساخت‌وسازها نخاله‌های ساختمانی نیز افزایش یافته است، از این‌رو باید تدابیر لازم برای جمع‌آوری سریع این نخاله‌ها از سطح شهر و معابر انجام می‌شد که با تحقق ساخت کارخانه بازیافت پسماندهای عمرانی ساختمانی این مهم محقق می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج ادامه داد: بازیافت پسماندهای عمرانی و ساختمانی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در کلان‌شهر کرج انجام شود.

وی افزود: براساس آمار، تولید نخاله‌های ساختمانی با توجه به نوسازی بافت‌ها و تغییر و تحولات عمرانی در شهرها در قیاس با زباله‌های خانگی دو تا سه برابر عنوان می‌شود و اگر به موضوع ساماندهی و مدیریت این دسته از پسماندها توجهی نشود می‌توانند ضمن آسیب رساندن به سیمای ظاهری شهرها مشکلات زیست‌محیطی عدیده‌ای را به وجود بیاورند.

این مسوول گفت: در صورت انجام شدن این موضوع چهره شهر و ورودی‌های آن از نظر بصری از هر گونه آلودگی پاک و شاهد زیباسازی در سیما و منظر شهری می‌شویم.