دنیای‌اقتصاد، اراک، محمدرضا اکبری اصل: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی با بیان اینکه کمتر از یک درصد مشترکان در استان مرکزی صنعتی و کمتر از ۵/۱ درصد مشترکان کشاورزی هستند و بیش از ۳۸ درصد انرژی در بخش صنعت و ۲۸ درصد انرژی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: در سال‌های اخیر اقدامات وسیعی در کشور در زمینه مدیریت مصرف برق صورت گرفته است که آگاه‌سازی عمومی در زمینه مصرف بهینه انرژی با توزیع تراکت، تفاهم‌نامه همکاری با کشاورزان، صنعتگران و اصناف ازجمله این اقدامات است.

مهندس فرهاد شبیهی افزود: بیش از ۱۸ هزار کیلومتر شبکه توزیع برق و بیش از ۱۴ هزار دستگاه ترانس و بیش از ۲۲۰۰ مگاولت آمپر، بار مصرفی مشترکان را تامین می‌کند. همچنین در استان ۵۶ پست فوق توزیع برق وجود دارد که با قدرت ۲۷۰۰ مگاوات استان را تامین می‌کند.

مهندس شبیهی همچنین به سرویس‌دهی ۱۱ پست انتقال و یک پست بلافصل در استان مرکزی با ۶۰۰۰ مگاولت آمپر ظرفیت منصوبه اشاره کرد و گفت: در همین بخش قراردادی را با ۲۶ شرکت صنعتی در حوزه استفاده از مولد نیروگاهی به‌صورت خود تامین منعقد کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی از جلب همکاری مشترکان صنعتی در طرح ذخیره‌سازی عملیاتی در استان خبر داد و افزود: طرح ذخیره‌سازی عملیاتی از طرح‌های سال‌جاری بوده که در این طرح مشترکان به‌ویژه مشترکان صنعتی هنگامی که پیک بار در حال افزایش است، حداقل ۴ تا ۸ ساعت بین ساعات ۱۰ تا ۲۲ مصرف خود را با اطلاع شرکت توزیع نیروی برق کاهش می‌دهند و مانع از افزایش شدید بار در ساعات پیک شبکه می‌شوند و هزینه ساعات اوج بار با نرخ تعرفه میان‌باری و روزهای همکاری آنها با تعرفه کم باری محاسبه خواهد شد. وی در ادامه بااشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه ممیزی انرژی گفت: در حوزه صنایع ۵۰درصد هزینه‌های ممیزی انرژی را پرداخت می‌کنیم، به‌شرطی که صنایع شرایط ممیزی انرژی را فراهم کنند که هدف از این کار واقف کردن مشترکان صنعتی به مصرف بهینه انرژی است.