دنیای‌اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: با حضور وزیر نیرو فاز اول بزرگ‌ترین نیروگاه بادی خاورمیانه در استان قزوین افتتاح شد. حمید چیت چیان، وزیر نیرو در این مراسم بیان کرد: سیاست حمایتی خرید تضمینی برق تولیدی توسط بخش خصوصی، پرداخت قیمت سوخت صرفه‌جویی شده برای مدت ۲ سال به بخش خصوصی که ساخت نیروگاه‌های بادی را انجام دهد و تامین تسهیلات مورد نیاز سرمایه‌گذاران از محل صندوق توسعه ملی و پرداخت ۵۰ درصد از هزینه اولیه سرمایه‌گذاری توسط دولت از برنامه‌هایی است که در حمایت از توسعه انرژی‌های نو صورت خواهد گرفت.

علی مروی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز در مراسم افتتاح نیروگاه بادی کهک تاکستان گفت: دولت باید برای حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید برق موانع را بردارد و با تشویق‌های حمایتی زمینه لازم را برای حضور افراد توانمند غیردولتی در این صنعت فراهم کند.

وی تصریح کرد: طرح حمایت از صنعت برق کشور تهیه شده و در شور دوم مجلس ارائه خواهد شد که دراین طرح توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، ارائه تسهیلات مناسب به بخش خصوصی و غیردولتی، عوارض مصرف و خریدهای تضمینی با قیمت مناسب از سیاست‌های تشویقی در آن دیده شده است.

علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا نیز در ادامه این مراسم گفت: برای ساخت و افتتاح فاز اول این نیروگاه ۳۰ میلیون یورو هزینه شده است و برای افتتاح کل مجموعه ۱۰۰ مگاوات در ۲ سال آینده ۱۵۰ میلیون یورو هزینه خواهد شد. وی گفت: بخش سرمایه‌گذاری مپنا کارفرمای طرح است و در این مجموعه هشت توربین هرکدام با ظرفیت ۵/۲ مگاوات مجموعا ۲۰ مگاوات از طریق پست رازی و ناصرآباد از پست ۲۰ به ۶۳ کیلوولت منتقل می‌شود. وی در ادامه افزود: نیروگاه بادی تاکستان اولین نیروگاه ۵/۲ مگاوات کشور است و در ایران در ردیف بزرگ‌ترین توربین‌های بادی محسوب می‌شود که این توربین بادی در سرعت باد ۵/۳ متر بر ثانیه تا ۲۵ متر بر ثانیه برق تولید می‌کند و در سرعت‌های باد کمتر و بیشتر از حرکت باز می‌ایستد.