تنگناهای مدیریت شهری در نصف جهان

دنیای‌اقتصاد، اصفهان، علیرضا پویانسب: شهردار اصفهان گفت: هر چند اصفهان چهار برنامه اصفهان +۲۲، اصفهان + ۸۵،اصفهان + ۹۰ و اصفهان +۹۵ را از سر گذرانده اما هنوز هم در برنامه‌های توسعه شهری با مشکل رو به رو است. مرتضی سقاییان‌نژاد تصریح کرد: علاوه‌بر این اصفهان به علت نارسایی در برآورد نیازهای واقعی شهروندان، وجود بافت فرسوده، کمبود سرانه و زیرساخت‌های شهری، ناهماهنگی برنامه‌ریزی مستقل در کاربری زمین، عدم هماهنگی میان سازمان‌های تصمیم‌گیرنده و نبود یکپارچگی حمل‌ونقل، بار و مسافر با مشکل و دغدغه روبه‌رو است.

وی با بیان اینکه اصفهان یک شهر بین‌المللی و ملی است، اظهار کرد: مشکلات ترافیکی کلان‌شهرها از جمله مشکلات تبعی کشور محسوب می‌شود که ریشه‌های آن هم در بخش کلان مدیریت شهری و هم در بخش‌های جزءآن قابل بررسی و واکاوی است.

وی افزود: کلان‌شهرهای کشور از جمله اصفهان در حال گذار به مرحله جدیدی هستند به طوری که می‌توان گفت اجرای قوانین و مقررات و عمل به برنامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود در حوزه مدیریت شهری به صورت قطعی صورت نمی‌گیرد و سوال اساسی اینجاست که به چند درصد برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه شهری عمل می‌شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه یک هزار تن زباله در شهر اصفهان تولید می‌شود این در حالی است که میزان تولید نخاله‌های ساختمانی در این شهر چیزی در حدود چهار هزار تن است و هر چند طرح‌های جامع تفصیلی در سطح کلان‌شهرها به تصویب رسیده است، اما هنوز هم مشکلاتی مانند مهاجرپذیری و تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ بیداد می‌کند و همه این مسائل به این سبب است که هنوز طرح آمایش سرزمینی در استان‌های بزرگ کشور تدوین نشده است.

سقاییان نژاد در خصوص تاسیس شهرک‌های اقماری گفت: با وجود اینکه قرار بود شهرک‌های اقماری پذیرای سر ریز جمعیت شهرها باشد اما در عمل این شهرک‌های اقماری به بدنه اصلی شهرها پیوسته‌اند. وی ادامه داد: عدم تحقق برنامه‌های توسعه شهری، مشخص نبودن سیاست‌های شهرنشینی، بی‌توجهی به چگونگی توزیع جمعیت در کلان‌شهرها، توسعه ناهماهنگ و بدون برنامه‌ریزی مجموعه‌های شهری بدون توجه به شرایط عمومی و زیرساخت‌های موجود از جمله موضوعاتی است که اصفهان به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی با آن دست به گریبان است.

تصمیم‌گیری ۲۵ ارگان شهری در خصوص حمل‌ونقل

سقاییان نژاد افزود: شهرداری مجبور است برای تامین بودجه‌های جاری تراکم فروشی کند همان گونه که نبود بسترهای قابل اطمینان برای جذب سرمایه‌گذاری و وجود سه‌هزار و ۷۰۰ تاکسی فرسوده در سطح شهر که چیزی بالغ بر ۲۵ درصد کل خودروهای شهر اصفهان را شامل می‌شود نیز از جمله مواردی است که باعث بروز مشکلاتی در سامانه حمل و نقل شهری اصفهان شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه بیش از ۲۵ارگان شهری درخصوص مسائل حمل‌ونقل شهری تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: عدم اجرای طرح پارک حاشیه‌ای و اصرار دولت به واریز بودجه حاصل از این طرح به خزانه دولت، عدم جایگزین کردن تکنولوژی مناسب در خودروها برای استفاده آنها از سوخت یورو چهار، عدم توجه به توسعه جایگاه‌های سوخت CNG و عدم موافقت مرکز با تفویض بخشی از اختیارات به پلیس راهور کلان‌شهرها از جمله مشکلاتی است که در بسیاری از استان‌های بزرگ کشور وجود دارد. سقاییان‌نژاد افزود: هنوز دولت یارانه مربوط به سامانه‌های حمل‌ونقل را نپرداخته است همان گونه که هنوز چهار هزار میلیارد بودجه تخصیص یافته به حمل‌ونقل عمومی اصفهان داده نشده است و همین اقدام باعث شد که قیمت اتوبوس‌های معمولی در حمل‌ونقل شهر ۴۵ میلیون تومان و قیمت تمام شده اتوبوس‌های BRT تا ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. شهردار اصفهان ادامه داد: یارانه بلیت نیز به کلان‌شهرها پرداخت نمی‌شود به طوری که در حال حاضر قیمت هر جابه جایی به ازای هر نفر ۷۵۰-۷۰۰ تومان است که شهرداری مکلف است یک سوم این رقم را به دولت بپردازد.

سقاییان‌نژاد درخصوص اتوبوس‌های CNG نیز گفت: این اتوبوس‌ها بیش از ۶ سال است که تولید می‌شوند و امروز به علت بالا بودن قیمت تجهیزات آنها، ۵۰ درصد اتوبوس‌های CNG شهرداری اصفهان بلا استفاده هستند.

وی به مشکل مترو کلان‌شهرها هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک شرکت مادر تخصصی در کل کشور ادعا می‌کند که حاضر است ۴۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری برای مسیرهای مواصلاتی مترو انجام دهد این در حالی است که از دیدگاه تخصصی ریل‌گذاری در شهرهای صنعتی و سنتی متفاوت است.