دنیای‌اقتصاد، بجنورد، فاطمه برزگر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اعلام اینکه پروژه خط تولید شمش آلومینیا در کارخانه آلومینیای استان در دست احداث است، گفت: این خط تولید به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی رسیده است. یحیی نیکدل با بیان اینکه کارخانه آلومینیای استان با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن پودر آلومینیا، تنها تولیدکننده این پودر در کشور است، اظهار کرد: سه شرکت هرمزال، ایرالکو و المهدی محصول تولیدی این کارخانه را خریداری و به شمش تبدیل می‌کنند.

به گفته وی، این سه شرکت، خریدار انحصاری این محصول تولیدی از کارخانه آلومینیای استان بوده‌اند که طی سال‌های اخیر با اعمال نفوذ خود توانستند جلوی صادرات این محصول به خارج از کشور را بگیرند و با قیمت مد نظر خود، محصولات را خریداری کنند.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته، توانستیم این سد انحصار فروش را بشکنیم که در همین راستا، از این کارخانه در سال گذشته ۶۳ هزار تن پودر و در سال جاری نیز ۳۰ هزار تن پودر آلومینیا به بازارهای مقصد صادر شد.

نیکدل همچنین به مطالبات این کارخانه از سه شرکت خریدار یاد شده نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این کارخانه از این سه شرکت مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان مطالبه دارد.

وی تصریح کرد: برای اخذ مطالبات این کارخانه، موضوع را با وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور مطرح کرده‌ایم تا این گره، گشوده شود. وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به مشکلات یاد شده، مدیریت این کارخانه نیز احداث و راه‌اندازی خط تولیدی شمش آلومینیا را در این کارخانه از محل منابع داخلی خود در دستور قرار داد که در حال حاضر نیز احداث این خط تولید به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد رسیده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: با راه‌اندازی این خط تولید، شمش آلومینیا به‌طور مستقیم به صنایع پایین دستی صنعت آلومینیا عرضه خواهد شد و از محل این خط تولید، علاوه‌بر اینکه ارزش افزوده عاید استان می‌شود، فرصت‌های جدید اشتغال نیز فراهم خواهد شد.