دنیای اقتصاد، اصفهان: پنجمین نمایشگاه و همایش تجارت کشورهای اسلامی با حضور 10 شرکت ایرانی در مرکز نمایشگاه‌های کوالالامپور گشایش یافت. 

این نمایشگاه که یکی از معتبرترین رویدادهای تجاری کشورهای جهان اسلام محسوب می‌شود، ۱۲۰۰ غرفه از مشارکت‌کنندگان کشورهای اسلامی را در حوزه‌های کشاورزی، بانکداری و سرمایه‌گذاری، صنعت بیمه، ارتباطات، فناوری اطلاعات، پزشکی، نفت و گاز، گرد هم آورده است.

راجا محمد عبدالله، مدیرعامل مرکز تجارت بین‌المللی سازمان همکاری اسلامی و رئیس همایش تجاری کشورهای اسلامی در مراسم افتتاح این همایش «اتحاد اقتصادی در جهان اسلام» را محور سخنان خود قرار داد و افزود: این اتحاد اقتصادی می‌تواند روز به روز بیشتر شود؛ چراکه کشورهای اسلامی نباید تنها به منافع خود فکر کنند بلکه به‌منظور کسب بخش بیشتری از اقتصاد جهانی باید اتحاد نظر و همبستگی داشته باشند.

وی در ادامه تجارت به شیوه مدرن را از نیازهای جهان اسلام عنوان کرد و گفت: به چالش کشیدن دغدغه‌ها، تبادل ایده‌ها و راهکارها هدف ما در این همایش است.

در ادامه عبدالرحیم حسن نقی، دبیرکل تجاری کشورهای عضو شورای همکاری خیلج فارس، مهم‌ترین چالش اقتصادی کشورهای اسلامی را نبود انسجام و وفاق دانست و افزود: ما به تغییر دیدگاه و اصلاح استراتژی‌های بلندمدت نیاز داریم.

وی اضافه کرد: معتقدم کشورهای اسلامی می‌توانند رهبری اقتصاد جهان را در دست گیرند به شرط آنکه بدانند نقش و جایگاه آنان در اقتصاد جهانی چیست و چه می‌خواهند.

وی تصریح کرد: آموزش و آینده‌پژوهی دو اصل ضروری برای گسترش تجارت کشورهای اسلامی است و این کشورها نباید تحت تاثیر کشورهای غربی باشند، بلکه تنها باید الگوهای مثبت و موفق آنها را کسب کنند. در این همایش یکی از تولیدکنندگان بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان یکی از ۹ نخبه اقتصادی جهان اسلام معرفی و تجلیل شد.

یونس ژائله سعدآباد، بنیان‌گذار گروه صنایع غذایی شیرین عسل جایزه خود را از دست عبدالله احمد بداوی، نخست‌وزیر پیشین مالزی دریافت کرد و گفت: ایران می‌تواند نقشی کلیدی و راهبردی را در تقویت تجارت کشورهای اسلامی ایفا کند و این همایش پتانسیل‌های بسیار بالای اقتصادی جهان اسلام را به‌خوبی نشان می‌دهد. ژائله عنوان «نخبه اقتصادی جهان اسلام» را مشوقی برای کار و فعالیت بیشتر عنوان کرد و ادامه داد: «ایران کشوری با ظرفیت‌های بسیار گسترده است و کار و تلاش ما می‌تواند این ظرفیت‌ها را در سطح جهان برجسته کند.

این فعال اقتصادی بخش خصوصی، بابیان اینکه مهم‌ترین مشکل اقتصاد ایران دولتی بودن آن است، تصریح کرد: در کشور ما وقتی بیش از ۸۵ درصد از اقتصاد دولتی است نباید انتظار معجزه از بخش خصوصی را داشته باشیم بااین‌حال فعالان بخش خصوصی باید مهارت‌های خود را افزایش داده و نیاز جهان را بشناسند. مجری برپایی پاویون ایران در پنجمین نمایشگاه تجارت و سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی نیز در حاشیه این همایش اظهار کرد: کشورهای اسلامی منابع بسیار زیادی در اختیاردارند که باقیمت‌های نازل در اختیار دیگر کشورها قرار می‌دهند و همین منابع را در قالب محصولات فرآوری شده از کشورهای غیراسلامی خریداری می‌کنند. این در حالی است که اگر این ۵۷ کشور، اتحاد اقتصادی خود را تقویت کنند بازار بسیار خوبی در سطح جهان در اختیار خواهند داشت.