دنیای اقتصاد، بندرعباس: در جلسه معاونان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور، جایگاه فرهنگ و هنر در مناطق آزاد کشور با حضور معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در قشم بررسی شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی موسوی اجاق، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان با تاکید بر ضرورت ارتقای جایگاه فرهنگ و هنر در مناطق آزاد کشور گفت: این جلسه با هدف توجه به منویات مقام معظم رهبری برای تحقق شعار فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی در سالن همایش‌های بین‌المللی مرکز رشد قشم برگزار شد.

وی افزود: در امور فرهنگی موفقیت بدون داشتن برنامه و عدم ظرافت طبع و گفتار امکان‌پذیر نیست.

به گفته وی در این جلسه ضرورت توجه به ادبیات زمان برای فهم بهتر مخاطبان در حوزه فرهنگ بررسی و بر داشتن برنامه و روش‌های نوین برای آموزش کودکان، نوجوانان و جوانان در حوزه فرهنگ تاکید شد.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور نیز گفت: باید به همه ابعاد توسعه در کشور توجه کنیم که توسعه فرهنگی نیز از اولویت‌های آن است پس می‌توانیم در جغرافیای مناطق آزاد کشور توسعه فرهنگی را به کل کشور صادر کنیم.

اکبر ترکان گفت: مناطق آزاد الگوی توسعه ایران ۱۴۰۴ هستند که در جغرافیای کوچکی از ایران با هفت اقلیم متفاوت قرار دارند.

ترکان ادامه داد: ایران هم‌اکنون کشوری توسعه یافته است که در تعامل سازنده با جهان به رتبه‌های برتر علمی و اقتصادی در منطقه دست یافته است. مشاور رئیس‌جمهور افزود: ۱۰ سال از تصویب الگوی توسعه ایران ۱۴۰۴ گذشته و زمان آن رسیده است که بررسی کنیم در این مدت چه کرده‌ایم و برای مابقی آن چه برنامه‌هایی داریم. ترکان تاکید کرد: آنچه در همه بخش‌ها قرار است در این چشم‌انداز به آن برسیم را در مناطق آزاد کشور پیاده‌سازی و بعد در کشور منتشر کنیم. ترکان افزود: در بخش توسعه فرهنگی اجتماعی در مناطق آزاد اقدامات خوبی در یک‌سال اخیر با تصمیم‌گیری کلان در دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد شکل گرفته است که با تلاش معاون فرهنگی این دبیرخانه این روند به سرعت در حال پیگیری است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم نیز گفت: پروژه‌های اولویت‌دار عمرانی قشم از جمله پل خلیج‌فارس با پیوست فرهنگی نقش مهمی در توسعه همه جانبه قشم دارند.

علی‌اکبر شعبانی‌فرد افزود: توسعه و فرهنگ دو وظیفه اصلی در برنامه‌های تدوین شده این سازمان است.

وی ادامه داد: اختصاص ۱۰ درصد از بودجه مناطق آزاد به حوزه فرهنگ نیز نشان از نگاه ویژه مسوولان در راستای تقویت حوزه فرهنگ اسلامی در مناطق آزاد دارد.