کالبدشکافی گرانی گوجه‌فرنگی

دنیای اقتصاد، سمنان: گوجه فرنگی این روزها در بین محصولات جالیزی و درختی پیشتاز میدان است تا جایی که قیمت آن حتی از بعضی میوه‌های مجلسی هم گران‌تر شده است و همچنان می‌تازد تا به‌گونه‌ای که قیمت آن به کیلویی ۱۰هزارتومان هم رسیده است. در پی گفت‌وگو با تعدادی از تره‌بار‌فروشان شهر سمنان، درباره گرانی قیمت گوجه‌فرنگی در این روزها یکی از آنها گفت: تا قبل از گرانی، گوجه گلخانه‌ای در بازار نبود و گوجه معمولی به قیمت حدود چهارهزار و ۸۰۰ تا ۶ هزار تومان فروش می‌رفت. وی درباره علت گرانی گوجه فرنگی اظهار کرد: تولید این محصول در کشور به علت سرد شدن هوا و سرمازدگی این محصول در بعضی از مناطق به‌طور قابل‌توجهی کم و همین موضوع باعث گرانی آن نیز شده است.

عدم حمایت از تولیدکنندگان

یکی از تولیدکنندگان گوجه فرنگی درباره قیمت این روزهای بازار گفت: گوجه فرنگی پیش از این شوک گرانی بین هزار و ۵۰۰ تومان تا نهایت ۳هزار تومان به فروش می‌رسید. وی گفت: هیچ ارگانی نیست تا از ما حمایت کند ومحصول ما را همانند دیگر محصولات به صورت تضمینی خریداری یا ساماندهی کند. وی افزود: گرانی گوجه به‌دلیل عدم خرید مستقیم از کشاورز است و از این گرانی تولیدکننده سودی نمی‌برد و فقط دلالان هستند که از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

ضعف برنامه‌ریزی

یکی دیگر از تولیدکنندگان گفت: اگر در فصولی از سال که گوجه بسیار فراوان است و به‌دلیل تولید بیشتر از حد تقاضا در مزارع و باغ‌ها می‌ماند و ازبین می‌رود مسوولان خریداری و انبار کنند ما امروز شاهد این نبودیم که قیمت گوجه فرنگی سر به فلک کشیده و محصول نایاب محسوب شود.

وی با اشاره به اینکه سال‌های گذشته هم در این فصل گوجه فرنگی گران بود، گفت: امسال به‌دلیل آنکه صادرات میوه از سر گرفته شده است میزان کمبود را تشدید کرده و موجب گرانی شده است.

فروش گوجه با قیمت غیر مصوب

الیاس افضلی، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار سمنان گفت: در حال حاضر در شهر گوجه‌فرنگی با کیفیت ممتاز با قیمت ۴۵۰۰ تومان و درجه۱ با قیمت ۳ هزار تومان به فروش می‌رسد. وی افزود: فروش گوجه‌فرنگی به قیمت ۱۰ هزار تومان خارج از عرف است و با این افراد برخورد قانونی می‌شود.

قیمت‌گذاری پایه

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار سمنان با بیان اینکه میزان تولیدات شهر، نیاز شهروندان را تامین نمی‌کند، گفت: عمده میوه‌های سطح شهر از بازار مرکزی تهران تامین می‌شود، برهمین اساس قیمت تحت تاثیر بازار تهران است و قیمت پایه از تهران تعیین می‌شود.

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران نیز درباره افزایش قیمت گوجه فرنگی در روزهای اخیر گفت: در مقطعی از سال محصول در منطقه سردسیر تولید نمی‌شود و محصول مناطق گرمسیر هم به بازار نمی‌رسد، بنابراین مشکلاتی وجود دارد که در فصل سرما عرضه برخی از محصولات اندکی کاهش می‌یابد.

نبود سردخانه یکی از دلایل گرانی

الیاس افضلی، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار سمنان نیز با بیان اینکه علت اصلی تغییر قیمت‌ها تغییر فصل صیفی جات است، اظهار کرد: در بازه زمانی حدود یک ماه تا میوه‌‌های جنوب کشور به بازار عرضه شود، میزان تقاضا افزایش یافته ولی میزان تولید به شدت کاهش یافته است متاسفانه کاهش عرضه باعث افزایش قیمت شده است. وی با بیان اینکه در شهر سردخانه بالای صفردرجه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: توانایی انبار کردن و ذخیره میوه ‌ها و صیفی جات را نداریم.

سنتی کار کردن

یکی از مهندسان عرصه کشاورزی نیز با بیان اینکه دولت نباید برای حمایت از کشاورزان پول تزریق کند، گفت: این کار باعث می‌شود تولید تنبل شود. وی افزود: برای بهبود وضعیت باید نظام توزیع اصلاح شود وکشاورزان و به‌طور خاص گلخانه‌ها به تکنولوژی روز مجهز شوند و به عبارتی به سوی علمی کردن تولید پیش رویم.

عدم حمایت از تولیدکننده

سیدراضی نوری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز با یادآوری اینکه از نظر تولید گوجه فرنگی در داخل و تامین نیاز کشور کمبود و مشکلی نداریم، گفت: به علت اینکه از کشاورز و محصولات تولیدی کشاورزان حمایت نمی‌شود محصولات آنها روی زمین مانده و از بین می‌رود.

براساس این گزارش، با توجه به اینکه نیاز هر استان برای مصرف مشخص است، بنابراین برنامه‌ریزی برای تولید و توزیع به‌راحتی صورت می‌گیرد. از طرف دیگر نقش دلالان در جذب بخش مهمی از قیمت باید کمرنگ شود و طی یک برنامه مدون حذف شود.

همچنین کنترل قیمت در انتهای کار (در زمان تحویل به مشتری نهایی) امکان‌پذیر نیست، به جای آن باید کنترل قیمت در ابتدای کارصورت گیرد مثلا توزیع مواد اولیه ارزان‌قیمت، تجهیزات دارای تکنولوژی بالا و در صورت لزوم حمایت جهت احداث سردخانه یا کارخانه مبدل می‌تواند در جهت حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده موثر باشد.