دنیای اقتصاد، بندرعباس: معاون عملیات بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن اعلام اینکه منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به ۲۲ کشور جهان از طریق ریل دسترسی دارد پیش‌بینی کرد؛ سهم حمل‌ونقل ریلی انواع کالاها در این بندر از ۵ درصد به بیش از ۱۰ درصد افزایش یابد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، محمد علی اصل سعیدپور خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۲ میلیون و ۳۸۵ هزار تن کالا از طریق خطوط ریل در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از حمل کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی در بندر شهید رجایی از طریق ۵۴ کیلومتر خط ریل (با احتساب ریل جرثقیل) در این بندر انجام می‌شود، افزود: این کالاها طی سال‌جاری از طریق بیش از ۴۲ هزار واگن راه‌آهن جابه‌جا شد. به گفته سعیدی پور، جابه‌جایی هر تن کالای ترانزیتی در این بندر ۲۰۰ دلار ارزآوری برای کشور به همراه دارد و برای بیش از یک‌هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از اتصال ریلی بندر شهید رجایی به ۲۲ کشور جهان خبر داد و گفت: هم‌اکنون اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان دسترسی آسان به شبکه ریلی در تمام ۲۴۰۰ هکتار محوطه فعلی بندر را در برنامه آتی خود دارد.

وی مواد معدنی، فله مایع، کانتینر، پنبه، مازوت، کود و شمش آلومینیوم را ازجمله مهم‌ترین کالاهایی دانست که در بندر شهید رجایی از طریق ریل به کشورهای آسیای میانه، چین و جنوب شرق آسیا و کشورهای‌های اروپایی حمل می‌شود.

سعیدی‌پور به ساخت بزرگ‌ترین پایانه ریلی کانتینری بنادر کشور در این بندر اشاره کرد و افزود: محوطه سیلوی غلات با دسترسی ریلی و یک ترمینال ریلی نفتی با ۶ کیلومتر خط ریلی نیز تا سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسند. معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن بیان این مطلب که طبق برآوردها سهم حمل‌ونقل ریلی کالا در این بندر از ۵ درصد به بیش از ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت، گفت: برخی کشورهای رقیب در منطقه خلیج‌فارس امکانات ریلی ندارند و در عرصه رقابت منطقه‌ای، اهمیت برخورداری از خطوط ریل نمایان‌تر است. وی افزایش دسترسی و اتصال شرکت‌های خصوصی این بندر به شبکه سراسری راه‌آهن را از مهم‌ترین دلایل توسعه حمل‌ونقل چندوجهی در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور اعلام کرد. سعیدی‌پور در پایان یادآور شد: کاهش هزینه سوخت به میزان حداقل یک ششم حمل ونقل زمینی، به حداقل رسیدن تصادفات جاده‌ای و کاهش زمان حمل از دلایل بازارپسندی جابه‌جایی کالا از طریق شبکه ریلی است.