گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار و سکه؛

موج سینوسی در بازار طلا/شوک جهانی به قیمت سکه/بازار ارز در حالت انتظار

کدخبر: ۶۴۴۲۸۰
اقتصلدنیوز:به دنبال ارسال پالس های سیاسی به بازار ارز،حجم معاملات تا حدودی کم شده و معامله گران ارزی در حالت انتظار هستند. با این حال امروز پس لرزه نوسان قیمت اونس طلا موجب شد عده ای از خریداران به بازار سکه ورود کنند.
موج سینوسی در بازار طلا/شوک جهانی به قیمت سکه/بازار ارز در حالت انتظار

به گزارش اقتصادنیوز، سکه امامی در آخرین روز معاملاتی هفته جاری از سمت بازار جهانی طلا شارژ شد.

به عبارت دیگر، پس لرزه نوسان قیمت اونس طلا و رسیدن آن به محدوده ۲۳۲۶ دلار موجب شد عده ای از  سکه بازان امروز نسبت به خرید سکه ترغیب شوند.

البته لازم به ذکر است که طلای جهانی در نیمه ظهر به بعد در یک موج سینوسی ریزشی شد و در زمان تدوین این گزارش مرز مقاومتی ۲۳۳۰ دلار را از دست داد و  تا سطح ۲۲۹۷ دلار پایین آمد.

 در حال حاضر تکنیکالیست ها برای اونس طلا بر سه مرز حمایتی تاکید دارند. از منظر آنها تثبیت طلا زیر محدوده ۲۳۰۰ و ۲۲۷۵ و ۲۲۶۰ دلار برای تداوم ریزش ارزش  مهم است.از سوی دیگر تا زمانی که به مرز ۲۳۷۰ دلار نرسد و تثبیت ندهد نمی توان انتظار صعود معنادار داشت.

با این همه طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه امامی امروز برخلاف روز گذشته ۳۰۰ هزار تومان بالا رفت و به ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

از سوی دیگر در جریان فعالیت کاری امروز و بنابر روایت سایت اتحادیه، طلا ۱۸ عیار هم در حول و حوش ۳ میلیون و ۴۵۸ هزارو ۲۰۰ تومان نرخ گذاری شد و این در حالی است که روز قبل در حدود ۳ میلیون و ۴۴۴ هزار تومان معامله شده بود.

در این شرایط اعتصاب بازار طلا هم همچنان یکی از سوژه های داغ بازار است.گفتنی سامانه تجارت و قانون جدید مالیاتی وضع‌شده بر معاملات طلا و همچنین الزام صدور صورت‌حساب الکترونیکی، از جمله عواملی هستند که منجر به اعتصاب فعالان این حوزه در شهر‌های اصفهان و تبریز و  تهران شده است.

با این حال رئیس اتحادیه طلا تهران در تازه ترین اظهارات خود گفته هیچ پاساژی تعطیل نیست و شایعه درست نکنید.نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، اعتصاب طلافروشان را تکذیب کرد و گفته در پاساژ تهران برخی کسبه نسبت به ثبت سرمایه‌شان در سامانه جامع تجارت انتقاد داشتد؛ زیرا بخشی از سرمایه آنها امانی است.

بذر افشان بر این موضوع هم تاکید کرده ‌که ادعای مالیات و کاهش قیمت طلا در تعطیلی و نیمه تعطیل بودن این واحدها صحت ندارد و همه طلافروشان در سطح شهر تهران و استان و شهرها باز هستند.

در سوی دیگر، بنابر ادعای معامله گران بازار ارز، معاملات ارزی به واسطه خبر احتمال از سرگیری مذاکرات میان ایران و غرب و بازدید رافائل گروسی در هفته بعد از ایران تا حدودی کم حجم شده است.

در این میان احتمال آتش‌بس در سرزمین‌های اشغالی افزایش محسوسی یافته است. خبرگزاری بلومبرگ خبر داده است که آمریکا و عربستان سعودی در آستانه یک ابرتوافق هستند که نه تنها تضمین‌های امنیتی بی‌سابقه‌ای را به پادشاهی سعودی ارائه می‌دهد، بلکه می‌تواند در صورت پایان دادن به جنگ در غزه، راه را برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرایٔیل هموار کند.

تحلیلگران سیاسی می گویند چنین توافقی به طور بالقوه ممکن است چهره خاورمیانه را تغییر دهد و علاوه بر تغییر مناسبات امنیتی، موقعیت آمریکا را در منطقه در مقابل رقبایی چون ایران و حتی چین تقویت خواهد کرد.

در مجموع به نظر می رسد که بازار ارز تا حدودی در لاک احتیاط فرو رفته و  آرام‌تر شده است. در همین راستا تشدید تنش‌ها در خاورمیانه موردی بود که با افزایش ریسک‌های ژئوپلتیک، باعث افزایش قیمت ارز شده بود.

در معاملات امروز (پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ 44 هزار و 314 تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ 41 هزار و 376 تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به 47 هزار و 326 تومان و نرخ حواله یورو به 44 هزار و 189 تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با ثبات نسبت به روز کاری گذشته، 12 هزار و 66 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز 11 هزار و 266 تومان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از جریان پول حقیقی در بازار سهام؛

      اقتصادنیوز: در هفته اخیر و همزمان با تداوم ریزش شاخص کل بورس تهران، روند خروج سرمایه از بورس تهران نیز ادامه داشت.

    کارگزاری مفید