درآمد جایگزین نفت با «حمل‌ونقل»

دنیای اقتصاد، بندرعباس: در مراسمی به مناسبت هفته حمل‌ونقل در استان هرمزگان فعالان عرصه حمل‌ونقل در حوزه راه و شهرسازی، دریانوردی، راه‌آهن، حمل‌ونقل و پایانه‌ها، پلیس راه، هواشناسی، هواپیمایی و فرودگاه‌ها تقدیر شدند. به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان، در این مراسم که با حضور مسوولان استان هرمزگان برگزار شد، مهندس علیرضا مجرد، مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان با بیان اینکه در بخش حمل داخلی، ۲۵ میلیون تن کالا از استان جابه‌جا شده است ادامه داد: حدود ۳۵ میلیون تن کالا نیز به استان وارد شده است.

به گفته مجرد، سالانه تعداد ۲ میلیون نفر مسافر با ناوگان حمل‌ونقل جابه‌جا و تقریبا ۵/۲ میلیون نفر وارد استان می‌شوند.

وی تصریح کرد: سالانه قریب به ۵ میلیون تن کالای ترانزیتی جابه‌جا می‌شود که استان هرمزگان دومین استان از حیث کالاهای ورودی ترانزیتی و خروجی ترانزیتی در سطح کشور است.

مجرد، سیستم حمل‌ونقل را جایگزین مناسبی برای نفت عنوان کرد و ادامه داد: کارشناسان بر این باورند که اگر ترانزیت رونق پیدا کند می‌تواند جایگزین نفت شود.

به گفته مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان، کشور ایران موقعیت مناسبی برای درآمدزایی از این طریق دارد که علاوه‌بر درآمدزایی اشتغال زیادی را نیز به همراه خواهد داشت. فرشید دستوان، رئیس شورای حمل‌ونقل هرمزگان نیز در این مراسم جاده را یک سرمایه دانست و اضافه کرد: هرمزگان با دارا بودن ۱۲هزار کیلومتر جاده حدود چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بخش کرده است.

رئیس شورای حمل‌ونقل هرمزگان با بیان اینکه همه فعالیت‌ها در حوزه حمل‌ونقل به‌ویژه راهسازی براساس پیش‌بینی و برنامه صورت می‌گیرد، گفت: علاوه بر اجرای طرح جدید، نگهداری راه‌ها نیز از الزاماتی است که راه و شهرسازی به‌طور مرتب در دستور کار دارد که سالانه ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این منظور اختصاص می‌یابد.

به گفته دستوان، این میزان اعتبار کفاف نگهداری جاده‌ها را نمی‌دهد و سالانه باید ۲۰۰میلیارد تومان برای بخش نگهداری اختصاص یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان همچنین به لزوم اختصاص بودجه لازم به راه روستایی اشاره کرد و گفت: سهم هرمزگان از متوسط کشوری در این بخش پایین است که می‌طلبد نگاه ویژه‌ای به این بخش شود.

وی همچنین با بیان اینکه یک‌هزار و ۶۸۳کیلومتر راه اصلی و ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان وجود دارد، گفت: از لحاظ میانگین کشوری در راه روستایی پایین هستیم که در تلاشیم با اختصاص اعتبارات لازم به میانگین کشوری نزدیک‌تر شویم.

رئیس شورای حمل‌ونقل استان هرمزگان در ادامه به تاثیر بخش حمل‌ونقل در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: با گسترش زیرساخت‌های حمل‌ونقل تاثیرات آن بر اقتصاد کشور نیز نمایان می‌شود. دستوان همچنین بر لزوم هماهنگی در حوزه حمل‌ونقلی اشاره کرد و گفت: این هماهنگی باعث می‌شود تا حداکثر استفاده از زیرساخت‌های حمل‌ونقلی استان شود.

وی همچنین به طرح جامع حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: مقدمات تدوین طرح جامع حمل‌ونقل کشور در حال انجام است و باید خود را با آنچه در سطح کلان کشور انجام می‌شود تطبیق دهیم. وی ابراز امیدواری کرد: با تدوین این طرح بتوانیم نقش خود را به‌خوبی ایفا کنیم.

رئیس شورای حمل‌ونقل هرمزگان همچنین به تکمیل فازهای دو تا چهار بندر شهیدرجایی در تدوین طرح جامع حمل‌ونقلی اشاره کرد و گفت: همزمان با تکمیل این فازها، سایر حوزه‌های حمل‌ونقلی نیز باید توسعه پیدا کنند.

وی تصریح کرد، در این سند به بخش جاده‌ای نیز توجه ویژه‌ای شده است که ازجمله آن می‌توان به کاهش مرگ‌ومیر و بهبود و شیوه نگهداری جاده‌ها، ایمن‌سازی محورها و امدادرسانی جاده‌ها به‌ویژه در روستاها اشاره کرد.

در این جلسه، همچنین حسن رحیمی، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل کالای داخلی هرمزگان نیز به ارتباط دولت با این انجمن اشاره کرد و گفت: این ارتباط در دولت فعلی قوی شده است که امیدواریم همین روند ادامه داشته باشد.

وی در جریان گذاشتن رانندگان و نمایندگان آنها در اتخاذ تصمیم‌گیری‌های مهم را یکی از خواسته‌های به‌حق این قشر دانست و گفت: خوشبختانه در حال حاضر مدیران اهمیت زیادی به بخش خصوصی می‌دهند.

معاون امور عمرانی استاندار هرمزگان نیز در این مراسم گفت: باید چشم‌انداز بخش حمل‌ونقل استان را مشخص کنیم و همچنین سندی راهبردی داشته باشیم تا به آن چشم‌اندازها برسیم.

مهندس بابک تراکمه با اشاره به جایگاه مهم صنعت حمل‌ونقل، عنوان کرد: نقش مهم حمل‌ونقل در تشکیل ارتباط میان تولیدکننده و مصرف‌کننده و در کنار آن حمل‌ونقل مسافر نشان‌دهنده جایگاه مهم این صنعت است.

وی با بیان اینکه فعالان این بخش همواره به مسوولیت اجتماعی خود عمل کرده‌اند، افزود: استان هرمزگان بخش عمده‌ای از مرزهای آبی جنوب کشور را به خود اختصاص داده و این امر موجب شده به قطب حمل‌ونقل کشور تبدیل شود.

معاون امور عمرانی استاندار هرمزگان ادامه داد: صنعت حمل‌ونقل در هرمزگان صنعتی پیشرو و تعیین‌کننده است و برای شکل‌گیری هر فعالیت اقتصادی در هرمزگان باید به توانمندی این حوزه توجه کنیم.

تراکمه تصریح کرد: باید برای استفاده از این مزیت مهم در حمل‌ونقل در هرمزگان برنامه داشته باشیم و بتوانیم با استفاده از آن تحولی بزرگ در شاخص‌های اقتصادی هرمزگان رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از سرمایه ملی کشور در اختیار بخش حمل‌ونقل است، اظهار کرد: استان هرمزگان توانمندی رقابت در عرصه حمل‌ونقل کشور را دارد و باید چشم‌انداز بخش حمل‌ونقل استان را مشخص کنیم و همچنین سندی راهبردی داشته باشیم تا به آن چشم‌اندازها برسیم.

معاون امور عمرانی استاندار هرمزگان با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در بخش حمل‌ونقل، بیان کرد: این بخش با جان، مال و امنیت جوامع مرتبط است و باید از تمام گزینه‌ها و شاخص‌های فناوری‌های جدید در این عرصه استفاده کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار هرمزگان نیز در این مراسم گفت: هرمزگان جزو پنج استان برتر کشور است که حمل‌ونقل مهم‌ترین سهم را در تولید ارزش افزوده و اشتغال استان دارد.

صالح دریانورد با بیان اینکه حمل‌ونقل یک سیستم است و زیرساخت‌ها یکی از مولفه‌های آن محسوب می‌شود، عنوان کرد: راه، بندر، راه‌آهن، فرودگاه و ماشین‌آلات، واگن‌ها، شناورها و هواپیماها جزو سرمایه‌های مهم هستند.

وی ادامه داد: بخش حمل‌ونقل از اساسی‌ترین بخش‌های اقتصاد هر کشور است و مجموعه اجزای آن اهداف مهم بخش اقتصاد هر کشور را محقق می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار هرمزگان افزود: در کشور ما بخش حمل‌ونقل ۲۵ درصد از ارزش افزوده کشور را تشکیل می‌دهد درحالی‌که این رقم در هرمزگان ۲۸ درصد است.