کمبود بودجه عمرانی در زنجان

دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: امسال به‌طور میانگین ۶۴ درصد اعتبارات ملی و استانی زنجان تخصیص یافته است. جواد رحمتی، معاون امور عمرانی استانداری زنجان با اعلام اینکه سال گذشته از مجموع ۲۷۲میلیارد تومان بودجه بخش عمرانی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۲۷ درصد تخصیص یافت، عنوان کرد: نتیجه آن انتقال ۷۳ درصدی مراحل تکمیل پروژه‌ها به سال‌جاری بود.

وی ادامه داد: در این حال طبق برآورد معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری در صورت ادامه روال طبیعی حداقل ۱۵ سال برای تکمیل آنها زمان لازم است.

وی سفر هیات دولت به استان را نقطه عطفی در تخصیص اعتبارات ملی پروژه‌ها بیان کرد و گفت: این امر موجب شد تا با تخصیص۳۸۷ میلیارد تومانی فاصله ما به اعتبارات ملی نزدیک شود که در شتاب پروژه‌ها تاثیرگذاراست.

رحمتی درباره وضعیت محور داوود قلی-دلجویی و اقدام معاونت عمرانی استانداری در این باره گفت: زمین ۱/ ۲ هکتاری این پروژه تملک شده و بیش از ۳ هزار مترمربع زمین نیز متعلق به مردم است. به گفته وی، برای بخشی از بدنه برای اجرا پروانه صادر شده و برای تکمیل طرح‌های این مسیر اسفند ماه سال قبل فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذار صادر شد.

این مقام استانی، اختلاف پیش آمده بین شهرداری زنجان، شرکت عمران و بهسازی و سازمان ملی زمین را یکی از دلایل تاخیر در تعیین تکلیف این مسیر عنوان کرد و افزود: اکنون ۱/ ۱ هکتار از این مسیر سهم شرکت عمران و بهسازی، ۵۱۹۶ مترمربع متعلق به سازمان ملی زمین و ۱۴۳۸ مترمربع نیز سهم شهرداری زنجان است که انتخاب شریک جزو موضوعات اساسی برای عملیاتی شدن پروژه‌ها بود.

در نهایت با پیگیری معاونت امور عمرانی استانداری، شرکت جهاد نصر و شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در فراخوان شرکت کردند که شرکت سرمایه‌گذاری مسکن به‌عنوان مجری طرح انتخاب شد. وی درباره تعیین تکلیف پیست دوچرخه سواری به‌عنوان یکی از پروژه‌های ملی نیز عنوان کرد: به‌دلیل اینکه روند پیشرفت فیزیکی این پروژه زیر ۳۰ درصد بوده، اصرار سازمان توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور بر خاموش ماندن آن است که برای همین پیشنهاد استانداری، فروش اماکن ورزشی متعلق به اداره کل ورزش و جوانان استان داخل محدوده شهر با تغییر کاربری در قالب تهاتر برای تکمیل این پروژه است. جالب اینکه مسوولان این سازمان برای این منظور در شک و تردید به سر می‌برند. به گفته رحمتی، طبق توافق‌های انجام گرفته درصد بالایی از ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان تکمیل شده و در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی درباره سرعت پروژه‌های عمرانی و نحوه نظارت‌ها بر اجرای طرح‌ها، عنوان‌ کرد: سرعت کار منوط به تخصیص بودجه است و در ۱۸ ماه گذشته سعی کرده‌ایم، با مدیریت شرایط و اختصاص بودجه به طرح‌های اولویت‌دار بر مشکلات فایق آییم، به نحوی که طرح‌هایی با پیشرفت فیزیکی زیر۳۰ درصد از گردونه کار خارج شده و طرح‌هایی با پیشرفت بالاتر در اولویت قرار داشته‌اند.

معاون امور عمرانی استانداری زنجان، تجمع طلبکاران شهرداری در مقابل شورای شهر زنجان را یکی از نتایج بی‌ثباتی مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: انتظار داشتیم، اعضای شورا زنجان را روی ریل توسعه قرار دهند؛ اما در۵/ ۱ سال اخیر تمامی این توقعات خواب و خیالی بیش نبود.

وی درباره تخلفات برخی مدیران شهری در نحوه محاسبه حق‌الجلسات و دریافت عیدی و سایر مبالغ و نیز شکایت فرمانداری به سازمان بازرسی گفت: این موضوع به اختلاف برداشت‌ها از قوانین برمی‌گردد و به اعتقاد بنده شورا باید دریافت مبالغ را به تناسب تحقق درآمدهای شهری درنظر بگیرد.

رحمتی ادامه داد: موضوع کمک به طبقات محروم جامعه مطابق ماده ۱۷ شهرداری‌ها نیز با تشخیص شورای شهر انجام می‌گیرد که در غیر این صورت تقاضا و مسائل مطرح شده خارج از چارچوب بی‌ربط است. وی تعیین تکلیف پروژه پتروشیمی، گازرسانی به ۲۳۳ روستا، دو خطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین، منطقه ویژه اقتصادی، آبیاری تحت فشار و منطقه آمادی را از مصوبات مهم سفر رئیس‌جمهور به زنجان اعلام کرد.