تغییر کاربری اراضی پایین دست زاینده‌رود

دنیای اقتصاد، اصفهان: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه کشت گلخانه‌ای بهره‌وری کشاورزی را تا ۵ برابر افزایش می‌دهد، گفت: تاکنون ۵۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی برای ساماندهی روش‌های نوین آبیاری به کشاورزان استان اصفهان پرداخت شده است. قدرت‌الله قاسمی با اشاره به اینکه استان اصفهان با قرار گرفتن در اقلیم خشک و بارندگی سالانه اندک، از تمام ظرفیت‌های خود در بخش‌های مختلف بهره گرفته است، اظهار کرد: با وجود خشکسالی استان اصفهان طی هفت سال گذشته، جهاد کشاورزی تلاش کرده با افزایش بهره‌وری و بهینه مصرف کردن آب و تغییر الگوی کشت مانع از کاهش تولید شود.

وی با بیان اینکه میانگین بارش‌ها در استان ۱۲۰ میلی‌متر است و اصفهان در منطقه خشک قرار دارد، افزود: به‌دلیل کمبود بارش زراعت دیم کمتر در استان انجام می‌شود و آب مورد نیاز کشاورزی بیشتر از طریق چاه‌ها و سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه از سنوات گذشته تاکنون با محدودیت آب مواجه بودیم، ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی و بهره‌وری مناسب آب، از سطح زراعی موجود حداکثر استفاده را کرده و با الگوهای مناسب کشت سطح تولید خود را حفظ کنیم.

وی وجود مراکز علمی و پژوهشی، امکان توسعه کشت محصولات مختلف، وجود منابع طبیعی و اقلیمی متفاوت، بخش خصوصی کارآمد و توانمند، جهت‌گیری به سمت روش‌های نوین کشاورزی و آبیاری، توسعه تشکل‌های کشاورزی، توسعه روش‌های مبارزه بیولوژیک به‌جای روش‌های شیمیایی، توسعه، ترویج و حمایت از اقدامات بیابان زدایی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، سرمایه‌گذاری برای توسعه محصولات ویژه و عاری از آلودگی، گسترش صنعت بیمه در صنعت کشاورزی و... را از جمله پتانسیل‌های استان اصفهان در بخش کشاورزی اعلام کرد.

قاسمی همچنین با تاکید بر توسعه کشت گلخانه‌ای، تصریح کرد: در صورت حرکت به سمت کشت گلخانه‌ای میزان بهره‌وری در بخش کشاورزی تا ۵ برابر افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تولید محصولات گلخانه‌ای به‌طور جدی در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: سهم اعتبارات دولتی استان اصفهان در این عرصه ۱۰۰میلیارد تومان در سال جاری تعیین شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه به چالش‌های موجود بر سر راه کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: محدودیت آب در مناطق مرکزی اصفهان به‌خصوص حوضه زاینده رود، کشاورزی استان را دچار محدودیت کرده است و امیدواریم با اجرای مصوبه ۹ ماده‌ای شورای‌عالی آب این بحران رو به بهبود برود.

وی همچنین به تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان به‌دلیل محدودیت‌های آبی اشاره و بیان کرد: متاسفانه شاهد تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی به‌خصوص در شهرستان‌های حوضه آبریز زاینده‌رود به‌دلیل وقوع خشکسالی هستیم و در این راستا باید با نهادهای قضایی و اجرایی در راستای قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی همکاری جدی داشته باشیم.

قاسمی با بیان اینکه وسعت اراضی استان اصفهان بیش از ۱۰ میلیون هکتار است، تاکید کرد: حدود ۵۶۹ هزار هکتار از اراضی استان معادل ۵ درصد اراضی استان قابلیت کشاورزی دارند.

وی یادآور شد: سالانه حدود ۲ هزار پرونده قضایی درخصوص تغییر کاربری اراضی تشکیل می‌دهیم که تاکنون احکام آنها یا صادر شده یا در دست بررسی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان همانند اداره آب و برق و گاز نیز باید همکاری بیشتری انجام دهند، چرا که تا زمانی که این خدمات از طرف آنها ارائه نشود، زمین تغییر کاربری پیدا نمی‌کند.

قاسمی همچنین از ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دولت به‌منظور ساماندهی روش‌های نوین آبیاری در کشور خبر داد و گفت: سهم استان اصفهان ۱۰۰ میلیارد تومان تعیین شده و به کشاورزانی که طرح‌هایی در این راستا داشته باشند، اعتبار لازم پرداخت می‌شود. وی تصریح کرد: تاکنون حدود ۵۰ درصد از این رقم در سال جاری به متقاضیان پرداخت شده است.

قاسمی در ادامه با اشاره به اینکه امسال با وجود مشکلات خشکسالی، استان حدود ۶ میلیون تن در زمینه زراعی، باغی، عشایری و... تولیدات کشاورزی داشته است، خاطرنشان کرد: تولید محصولات گلخانه‌ای به‌طور جدی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان در تولید طیور و شیر امسال رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: در سال جاری ۱۶۵ هزار تن مرغ و یک میلیون و ۸۸ هزار تن شیر تولید کرده‌ایم که در تولید شیر به نسبت سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به تولید بیش از ۶۶ هزار تن گوشت قرمز، افزود: تولید این محصول به نسبت سال گذشته ۶درصد افزایش داشته و امسال با تولید ۹۰ هزارتن تخم‌مرغ رتبه سوم این محصول را در کشور به دست آورده‌ایم.